HANOS-formule brengt cafetaria's naar hoger plan

AnyTyme wil origineel, onderscheidend en spraakmakend zijn

Horeca nieuws: HANOS-formule brengt cafetaria's naar hoger plan

Kwaliteit heeft een prijs, verkondigt formulemanager Han Wonink. ,,AnyTyme is geen prijsstunter en zal dat nooit worden.” Han Wonink is duidelijk over zijn missie: AnyTyme als premium cafetariamerk opstuwen in de vaart der volkeren. Trouwens, AnyTyme gebruikt het predikaat ‘cafetaria’ al niet eens meer. De formule rekent af met het goedkope imago dat de sector nog steeds ontsiert. AnyTyme marchandeert niet met de prijzen en niet met de kwaliteit. ,,Frikandellen van een euro zul je bij een AnyTyme niet zien. Als een ondernemer van AnyTyme zulke lage prijzen hanteert, gooien we die onmiddellijk omhoog.” Wonink neemt met elke cafetariahouder die zich aansluit bij AnyTyme de prijsstelling kritisch door. ,,De totale prijsopbouw van het assortiment moet in orde zijn. Dat is het allerbelangrijkst.”

Krachtiger
Bij een herijking van de verkoopprijzen houdt het natuurlijk niet op. Wonink zegt: ,,Wij willen de ondernemer krachtiger maken en de plek van zijn winkel in zijn verzorgingsgebied versterken. Dit betekent natuurlijk niet dat hij achterover kan leunen als zijn bedrijf eenmaal AnyTyme is. Uiteindelijk maakt de man of vrouw de zaak.” De aanpak van AnyTyme werkt en vindt volop navolging. De groei van het aantal vestigingen is bijna niet bij te benen.

De jongste loot aan de stam is AnyTyme Central Park in het hypermoderne winkelcentrum De Centrale in Leeuwarden. Dit bedrijf opende in het najaar van 2011 zijn deuren en is misschien wel de grootste AnyTyme van het land. De vestiging is een lust voor het oog. Ondernemer Bram Holwerda exploiteerde in De Centrale al langer een goedlopende lunchroom onder de naam Croissanterie Paris. Zijn tweede bedrijf is een kruising tussen een Amerikaanse diner en een Nederlandse cafetaria. Holwerda startte de zaak zelfstandig op, maar was al na enkele weken niet tevreden over de uitstraling. Holwerda riep daarom de hulp in van AnyTyme’s formulemanager Han Wonink. AnyTyme kleedde het bedrijf in twee dagen tijd aan en creëerde onder meer een grote kinderhoek.

Onderscheidend
Origineel, onderscheidend en spraakmakend. Dát wil AnyTyme zijn. Onderscheidend is bijvoorbeeld de schnitzel die AnyTyme op het menu heeft: de échte originele Oostenrijkse schnitzel, zoals die in Wenen wordt gegeten. Niet zomaar geserveerd op een bord, maar op een plank. Onder de naam Knusper Schnitzel. Een gerecht als goed doordacht concept. Wonink: ,,Een creatieve naam en aanpak kunnen leiden tot een omzetverhoging van 30 of 40 procent.” Dát is marketing en daarvan heeft Wonink wel kaas gegeten. Hij heeft voor dit nieuwe jaar nog meer acties in petto. Zoals gratis draadloos internet bij alle AnyTyme’s. De bezoeker die inlogt, krijgt wel eerst de actuele assortimentsfolder van AnyTyme te zien. Verder experimenteert AnyTyme met bezorging; negen gelikt vormgegeven auto’s gaan binnenkort de weg op. Maar marketing is ook de Frites Box, standaard porties in fraaie dozen van karton die de fantasieloze gezinszakken vervangen. Maar ook de introductie, enkele jaren geleden, van busjes met friteskruiden onder eigen logo is een weldoordachte actie. Wonink: ,,De klant moet onze friteskruiden thuis in zijn keukenkastje hebben staan. Zo wordt hij dagelijks geconfronteerd met het AnyTyme-logo.”

Hygiëne
In 2012 start AnyTyme ook met verplichte hygiënekeuringen voor alle vestigingen. De ondernemer betaalt hiervoor in principe niets. Het is bij de weekprijs van enkele tientjes inbegrepen. ,,Maar,” zegt Wonink, ,,er is wel een stok achter de deur. De ondernemer die zijn zaakjes niet voor elkaar heeft, moet de keuring zelf betalen.” Een merk is immers zo sterk als de zwakste schakel en AnyTyme wil graag de hele keten sterk houden. Ondernemers die kiezen voor AnyTyme blijven zelfstandig. Ze tekenen een contract dat hen voor minimaal vijf jaar bindt aan de formule en aan de HANOS-vestigingen. De vaste wekelijkse bijdrage dekt alle materiaal en diensten, inclusief de periodieke verspreiding van 3000 actiefolders in het verzorgingsgebied.

Routing onder de loep

Een bestaand bedrijf dat zich bij AnyTyme aansluit, kan rekenen op een grondige check. ,,Het eerste wat we doen, is de routing onder de loep nemen,” vertelt Han Wonink. Immers: bij veel cafetaria’s, snackbars en frituren groeit het concept organisch. In de loop van de jaren komen er nieuwe producten bij en nieuwe apparatuur. Het is een geleidelijk proces. Bijna ongemerkt sluipen hierdoor oneffenheden in de organisatie achter de toonbank. De routing is niet meer optimaal, het assortiment niet altijd meer actueel en dit kan allemaal belemmerend werken in de dagelijkse praktijk. ,,Slapers, producten die niet lopen, halen we er meteen uit. Ze voegen niets toe en omdat ze niet goed verkopen, loop je ook nog eens het risico dat de kwaliteit vermindert.”

Reclame op maat

AnyTyme maakt ook reclamemateriaal op maat voor elke ondernemer. Alle promotiedrukwerk wordt helemaal aangepast aan de wensen van de individuele ondernemer en zijn zaak. ,,Hierdoor kunnen we optimaal rekening houden met lokale en regionale specialiteiten,” zegt formulemanager Han Wonink. ,,In Zeeland hoef je niet aan te komen met eierballen en in Drenthe wordt frites met zuurvlees niet verkocht.” AnyTyme laat zich bij de keuzes van zijn acties niet leiden door fabrikanten die bepaalde producten onder de aandacht willen brengen. ,,We kiezen alleen voor producten die zich hebben bewezen. Ondernemers moeten helemaal achter hun assortiment staan. Je hebt er niks aan als ondernemers blijven zitten met niet-verkochte voorraad.” Voorheen had AnyTyme tien folders per jaar. Dat aantal wordt nu opgevoerd, zodat alle AnyTyme’s uiteindelijk elke maand een folder met nieuwe acties kunnen verspreiden.