Meer over HANOS

Een groothandel en zijn markt

HANOS opereert als groothandel al 40 jaar in een dynamische wereld. In al die tijd zijn trends gekomen en gegaan. Daardoor vonden trends uit traditionele grote steden en keukens in New York, Londen en Parijs steeds sneller hun weg naar onze contreien. Inmiddels is het aanbod verrijkt met de prachtigste concepten uit Azië, meest inspirerende gerechten uit Scandinavië en verrassende ingrediënten uit Latijns-Amerika. Voeg daarbij de diversiteit van onze samenleving en rijkdom van onze eigen trends, tradities en cultuur en het beeld ontstaat van een tijd waarin meer mogelijk is dan ooit.

Wij zijn heel erg trots dat wij ondernemers in de horeca, zorg en foodservice bij mogen staan om al deze ontwikkelingen te duiden en ze te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering op alle manieren die binnen onze mogelijkheden vallen.


De start in 1975

Wortels van een traditie

In de beginjaren van HANOS was de Nederlandse culinaire wereld nog klein. Ieder dorp had een kerk, een café en een Chinees, maar veel meer was er niet. Toch zijn hier al zaadjes geplant voor de verdere ontwikkeling van een traditie die uit zou monden in een divers en culinair aanbod: de Chinees-Indische keuken liet haar gasten al heel vroeg kennis maken met rendang, sambal en rijst. De ingrediënten-acceptatie die de Nederlandse gastronomie kenmerkt, heeft hier al haar wortels. Waar de Franse en Italiaanse keukens vaak hechten aan traditie, hebben de Nederlanders geen last van cultureel erfgoed in de keuken. De jaren zeventig zagen ook de opkomst van de Franse bistro's waar Nederlanders voor het eerste kennismaakten met escargots en kikkerbilletjes. Over ingrediënten-acceptatie gesproken.

In deze periode bestond de dienstverlening van HANOS voor een belangrijk deel uit leverbetrouwbaarheid, het snel klaarstaan voor specifieke vragen en een focus op de hoogste kwaliteit, specifiek voor de horeca. De kwaliteit die in de supermarkt te vinden was en is, mag niet kunnen tippen aan de producten, adviezen en service van HANOS.
In 1975 opende HANOS zijn eerste groothandel in Apeldoorn op de Veluwe

De jaren tachtig...

De nouvelle cuisine

In deze periode ontwikkelde HANOS zich snel verder onder invloed van de opkomst van de nouvelle cuisine. Een aantal grote chefs stond aan de wieg van de volwassenwording van de Nederlandse gastronomie. Chefs als Cas Spijkers, Robert Kranenborg en Cees Helder onderscheidden zich van de eenvoudiger bistro's door in te zetten op topkwaliteit en bereidingswijzen van het hoogste niveau.

Toen gingen ze opeens inkopen op de versmarkt in Rungis voor de beste en nieuwste ingrediënten. HANOS bewoog mee met verhoging van kwaliteit van de inkoop. Een hele uitdaging. In deze tijd was de relatie tussen chefs en ondernemers nog zo dat zij bedachten wat ze in hun bedrijf nodig hadden en dat eenvoudigweg bij HANOS kwamen halen, of het lieten bestellen. HANOS was in feite de toeleverancier van de producten die een chef nodig dacht te hebben in de keuken. Dat moest in de schappen liggen en als het er niet was, kwam de opdracht om het te gaan zoeken op de gespecialiseerde markten. Dit was ook de tijd dat de culinair adviseurs op legendarische markt van Rungis bij Parijs afstruinden op zoek naar exotische verzoeken van hun klanten of om nieuwe producten te leren kennen.

De wereld zonder internet was een stuk kleiner. Productinformatie kwam uit culinaire naslagwerken en trends, ontwikkelingen en nieuwe producten moeten echt worden opgediept bij gespecialiseerde leveranciers. Dit is de tijd dat Nederland voorzichtig volwassen werd in echte culinaire beleving, in gang gezet door een aantal eigenwijze pioniers.
De versmarkt in Rungis (Frankrijk), de groothandels van HANOS worden bevoorraad met de meest unieke en verse producten

De jaren negentig...

Tapas, sharing en fusion

In deze tijd kwam de wereld binnen handbereik. Internet kwam op en vluchten naar buitenlandse bestemmingen werden snel goedkoper, Het gevolg was dat de gasten meer hadden gezien en geproefd van de wereld en dat ook de chefs meer zagen van de wereld en eenvoudiger kennis en productinformatie uit konden wisselen met vakgenoten uit andere landen. Daarnaast begon hier het tijdperk van de culinaire televisie. Joop Braakhekke en Cas Spijkers hoorden bij de voorlopers.

Eén van de culinaire fenomenen die het speelveld echt veranderden waren de Tapas-bars. Kleine hapjes die je met je tafelgenoten deelde waren een hit. Sharing begon met tapas. Daarnaast ontdekten de chefs de ingrediënten van over de hele wereld. De Japanse keuken, de Chinese keuken, Marokkaans en Thais, het stak continenten over en werd gecombineerd met de Franse traditie in wat al snel Fusion ging heten. Ondanks de brede acceptatie in deze tijd, waren de echte fusionrestaurants in de jaren negentig niet altijd even succesvol.

Dit was voor HANOS een tijd van pionieren en doorontwikkelen. De vraag naar verrassende en exotischer producten nam toe en het assortiment van HANOS werd in korte tijd veel uitgebreider en de kennis van toepassingen voor die producten werd steeds belangrijker om ondernemenrs mee te verrassen en te inspireren.
De vraag naar verrassende en exotische producten nam toe in de jaren negentig, zo ook in de groothandels van HANOS

Van nul tot nu...

Tegengestelde bewegingen

Dit is het tijdperk van overvloed en onbeperkte culinaire mogelijkheden. Via internet en social media staat iedereen ter wereld permanent met elkaar in verbinding. Daar ontstaan de prachtigste combinaties uit. Trends ontstaan in Tokio en New York, sijpelen door naar Londen en worden vervolgens in Nederland en België opgepikt. Beginnend met de grote steden, maar juist door de mogelijkheden om via internet en social media mee te kijken met wat overal gebeurt, ook steeds sneller daarbuiten. Sushi, dim sum, burgers en food trucks... het waaide allemaal in recordtempo over en wordt omarmd door zowel ondernemers als gasten.

Daarnaast is er juist de tegenbeweging. Weg van het internationale en snelle, omlaag met die foodmiles en leve de eigen bodem. Slow Food is ook in Nederland een begrip en lokale producenten zijn de nieuwe helden. Een dynamische tijd die dus op twee fronten veel vraagt van HANOS. Aan de ene kant moeten alle relevante internationale smaken, producten en trends bekend en voorradig zijn en aan de andere kant neemt de vraag naar exclusieve grondstoffen, zoals van kleinere lokale producten toe. HANOS speelt in op deze trend door uitbreiding van het team van culinair adviseurs. Iedere groothandel van HANOS heeft een specialist die de regio, de leveranciers en de horeca in dat gebied doorziet.
Trends waaien over vanuit het buitenland, maar de vraag naar lokale producten neemt toe

Het hier en nu

Concept is koning

De tijd dat concepten allesbepalend zijn voor ondernemers. Uitgaan moet altijd verrassen! Horeca die de deuren de afgelopen jaren openden, hebben eerst gekozen voor een duidelijke identiteit en doelgroep. Personeel, kleding, interieur, menukaart, logo's en assortiment... alles moet binnen dat concept passen of ingepast kunnen worden. Het startpunt voor een bedrijf is de sfeer en de inrichting, de rest van de zaak wordt daarop aangepast. De ondernemers, bedieningsmedewerkers en koks zijn marketeers geworden die weten dat het verhaal van een bedrijf moet kloppen en vertelt mag worden.

De rol van HANOS verandert mee. Niet alleen is HANOS leverancier, een groothandel in deze tijd moet ook een kennispartner zijn om mee te kunnen sparren, ook trendwatcher zijn die mee kan denken op conceptueel niveau en ook een expert op het gebied van nieuwe technieken. Vandaar dat HANOS erg blij is met de partners die rondom de groothandel met hun expertise bijdragen aan het beste product voor ieder concept. Doordat HANOS op elk vlak mee kan denken, wordt het totaalplaatje voor een concept doorzien. Van fast-service-restaurant tot boutique hotel, van driesterrenrestaurant tot eetcafé en ook van design tot assortiment. HANOS wil in staat zijn voor ieder segment meerwaarde te bieden.
HANOS is niet alleen een groothandel meer, maar ook een kennispartner