De magie van Koninklijk Theater Carré

In het HANOS Zomermagazine vertelt Pieter van Opheusden, manager Publieksservices en Events van Carré, over het cultureel ondernemerschap van het theater. De drie horecagelegenheden in het Koninklijk Theater lopen uitstekend, maar dat gaat niet vanzelf…

“In het begin was het lastig om de restaurants vol te krijgen. Vroeger gingen mensen nog met hun jas aan de zaal in. Uiteindelijk is het natuurlijk een simpel principe; bezoekers die bij ons komen dineren, komen hier omdat ze op tijd in de zaal willen zitten”, vertelt Van Opheusden. Het team met de verantwoordelijkheid hiervoor heeft er dan ook de handen vol aan. “We moeten hard werken om de horecagelegenheden vol te krijgen. Er is veel aanbod in Amsterdam. Als er een voorstelling draait waar voornamelijk publiek uit Amsterdam op af komt, moeten we écht aan de bak. Daar hebben we een team voor dat hier continu mee bezig is.”

Actieve marketing

Maar hoe krijg je drie horecagelegenheden in een theater in Amsterdam vol, gezien het ruime horeca-aanbod dat Amsterdam kent? “We zetten erg actief in met onze marketing. Als iemand online kaarten voor een voorstelling koopt, vragen we of hij/zij ook gebruik wil maken van een van onze restaurants of het pauzearrangement. Daarnaast slaan we alle gegevens die onze bezoekers invullen, op. Hierdoor hebben we een goede database van onze bezoekers, zodat we hen ook later nog kunnen bereiken.”

Bezoekers laten meedenken
“Bezoekers zijn er en daar kunnen we op een positieve manier gebruik van maken”, vult Van Opheusden aan. “Bij het nieuwe concept ‘In de Nok’ hebben we bijvoorbeeld een proefpanel van bezoekers uitgenodigd om mee te eten, zodat ze hun mening over ons nieuwe concept konden geven. We laten de bezoeker dus actief met ons meedenken. We doen het toch voor hen.” Maar niet alleen in het theater en haar horecagelegenheden zelf staat de service hoog in het vaandel. Ook als de bezoeker al geweest is, zorgen ze voor positieve nazorg. “Iedere bezoeker krijgt na het bezoek aan Carré een enquête toegestuurd, zodat we van hen leren en onze diensten kunnen onderzoeken. Als iemand reageert, krijgen zij een persoonlijke reactie als bedankje voor het reageren”, sluit Van Opheusden af.

De restaurants van Carré
In 2004 werd het eerste restaurant van Carré geopend: Oscars. Het restaurant werd vernoemd naar de grondlegger van het theater en bevond zich in de nok van het gebouw. Oktober 2016 heropende een compleet verbouwd ‘Oscars’ als ‘In de Nok’. De bovenste rangen in Carré zijn het goedkoopst, en dit idee is dan ook doorgevoerd in het concept ‘In de Nok’. Er worden toegankelijke, mooi geprijsde gerechten geserveerd. Denk aan shared dining en maaltijdsalades.

In 2009 werd het tweede restaurant geopend: Bistro de Carrékelder. Hier genieten bezoekers van heerlijke bistrogerechten. Vijf jaar later kwam Grand Café Carré met zijn rode pluche en kroonluchters als derde horecagelegenheid erbij. Hier worden uitgebreidere maaltijden, zoals een 3-gangendiner, geserveerd.

In totaal zijn de horecagelegenheden in Carré goed voor 200 couverts.

 

ban_act_carre_pand_1706_747x498.png
ban_act_carre_kok_1706_747x498.png
ban_act_carre_gerecht_1706_747x498.png
ban_act_carre_interieur_1706_747x498.png