De kaart van Robur et Velocitas

De sportkantine professionaliseert. Kille, holle voetbalhonken transformeren naar warme clublounges waar het aangenaam toeven is. Robur et Velocitas in Apeldoorn, in 1882 opgericht als cricketclub, behoort tot de drie oudste voetbalclubs van ons land. In de zomerstop van 2013 onderging de kantine een ingrijpende gedaanteverandering. Het clubhuis van de traditievereniging met duizend leden is hierdoor nu helemaal bij de tijd.

Opbrengst vergroten
Verenigingen zijn op zoek naar extra inkomsten. Ze zijn hiertoe gedwongen door een samenloop van gebeurtenissen. Zoals de vergrijzing, waardoor de toestroom van jongeren stokt. Daarnaast zijn overheden minder scheutig met geldelijke steun en lopen de energielasten op.

Ondertussen krijgen verenigingen te maken met steeds meer regelgeving en handhaving. Zo beperkt de overheid de tijden waarop alcohol mag worden geschonken. Actie is geboden. Clubbesturen leggen meer creativiteit aan de dag om extra inkomsten te genereren. Veel verenigingen proberen de horecaopbrengst, vaak een derde deel van de begroting, te verbeteren. Robur et Velocitas ofwel Kracht & Snelheid is hiervan een goed voorbeeld. De Apeldoornse club stelt alles in het werk om zijn kantine beter te laten renderen.

Metamorfose
HANOS Horeca is de leverancier van Robur et Velocitas. HANOS was samen met zijn dochterbedrijven Kaja (inrichting) en Van Gestel (keukens) vanaf het eerste moment betrokken bij de planvorming. Er werd geschetst, vergaderd en opnieuw geschetst. De club zette de schouders eronder. Robur legde met zijn partners een enorme slagkracht aan de dag.

In zes weken kreeg de metamorfose van de kantine zijn beslag. ‘Leden wisten aan het begin van het nieuwe seizoen niet wat ze zagen. Iedereen was na de zomerstop compleet verrast,’ zegt voorzitter René Bloemhard nagenietend. Het resultaat was dan ook verbluffend. Verdwenen waren de kille tegelvloer, de ijzeren balken en het kale plafond van beton. De kantine leek in niets meer op het honk dat eigenlijk al vier decennia nauwelijks veranderde.

Van kille ruimte naar loungeclub
De ruimte laat zich tegenwoordig het beste omschrijven als een loungeclub. Dankzij het consequent gebruik van donkere houtkleuren en de verenigingskleur rood is er een warme eenheid gesmeed. Leden die binnentreden worden nu letterlijk omarmd door een warm clubgevoel. Penningmeester Patrick Oosdijk zegt: ‘Het geluid klinkt zelfs warmer. Veel droger. Voorheen galmde het in de kantine nogal behoorlijk.’

Bestendige vloer
Het meubilair en de vloeren zijn hufterproof. Ze zijn gemaakt van een type kunststof dat kan tegen een stootje en nauwelijks slijt. ‘Al mag je hier op voetbalschoenen niet komen, je zou zonder problemen met noppen over de vloer kunnen lopen,’ zegt voorzitter Bloemhard. Het gebruik van kunststof heeft nog een ander voordeel. Het is namelijk eenvoudig schoon te houden. Toch doet het materiaal niets af aan de sfeer. Het is nauwelijks te onderscheiden van hout - dus is de atmosfeer warm en intiem.

Beleving in meubilair
De beleving van de nieuwe clublounge is sowieso dik in orde. ‘Dat is helemaal te danken aan Kaja,’ zeggen Bloemhard en Oosdijk. ‘De wijze waarop Kaja heeft gevarieerd met verschillende typen meubilair, zou bij ons nooit zijn opgekomen. Toch is de keuze heel bepalend. Naast reguliere tafels en stoelen, richtte Kaja twee hoeken in met banken. Deze luie loungy corners zijn vooral populair bij de jeugd – die bovendien dankbaar gebruik maakt van gratis Wi-Fi. Ook de hoge tafel met barkrukken dragen bij aan variatie in de grote ruimte. Bijkomend voordeel van de strategisch gekozen opstelling, is dat een deel van de krukken perfect zicht biedt op het hoofdveld.

Assortiment

Het assortiment omvat de geheide hardlopers in sportkantines. Snoepgoed voor de kids, een gefrituurde snack, de nodige dranken. Koffie, bier en sportdranken zijn volgens de voorzitter en de penningmeester de hardlopers. De prijzen liggen rond het landelijk gemiddelde van sportkantines, aldus het duo. Bier voor € 1,80. Fris in een klein flesje voor € 1,30. De gevulde koek kost een euro, een patatje mét € 1,95. De bijna spreekwoordelijke teamschotel ontbreekt niet. Het grote bord met 24 gefrituurde minisnacks staat voor 8 euro op het assortimentsbord.

ban_nic_robur_et_velocitas_mensen_1608_747x498.jpg
ban_nic_robur_et_velocitas_bar_1608_747x498.jpg
ban_nic_robur_et_velocitas_interieur_1608_747x498.jpg

Wijn in clubkleuren

Robur et Velocitas heeft een actieve sponsor-annex businessclub met 80 leden. "Veel sponsoren hoorden van ons maar één keer per jaar iets. Namelijk als ze de factuur kregen. Dat moest ander"', zegt voorzitter René Bloemhard. Speciaal voor sponsors is een fraaie wijnbox in de huisstijl van de club ontwikkeld. Hierin ontvangen de sponsoren twee flessen van een goed jaar cadeau.

Verlaagde bar voor de kleintjes

De uitgiftebalie is compleet vernieuwd én verlaagd. Speciaal voor de jongste voetballers. Voorheen kwamen zij vaak in het gedracht, maar door de verlaagde toonbank (én de aparte drankenbar) worden de kleintjes nu niet meer over het hoofd gezien.

Langer verblijf, hogere besteding

Een exacte vergelijking is niet te maken. Robur et Velocitas had voorheen geen kassasysteem, maar heeft nu een digitaal kassasysteem. Het is niet meer zekerheid te zeggen of de gemiddelde besteding omhoog ging. Maar één ding staat wel als een paal boven water. De verblijfstijd van de clubleden werd langer. Bovendien keren leden terug, die niet meer in de kantine kwamen. "Er is veel meer sfeer en gezelligheid. Iedereen, ook de jeugd, blijft nu hangen", zegt Bloemhard.