Dit artikel is onderdeel van de rubriek De Brigade. In deze rubriek vertellen chefs over hun brigade, en brigadeleden over hun chef. Een ding is zeker: het zijn allemaal bijzondere mensen. Want wie kiest voor de horeca, kiest voor een levensstijl. Dienstbaarheid, flexibiliteit, creativiteit en hard werken kenmerken de bedrijfstak. Wat drijft de brigadeleden, wat maakt hun werk bijzonder en wat leren ze van elkaar?

De geoliede machine van AnyTyme Restoria

Tonny Bruns, eigenaar van AnyTyme Restoria in het Groningse Haren, is trots op zijn brigade. Zijn team is zo ervaren dat hij ze eigenlijk niet meer hoeft aan te sturen. Iedereen weet wat hij moet doen. “Ik heb echt een topteam. Er heerst hier geen stress of strijd onder elkaar. Ik heb alleen maar vrolijke mensen in dienst. Al staat er een rij tot aan buiten: mijn mensen maak je niet bang!”

Tonny en zijn topteam

Tonny staat als leidinggevende graag tussen zijn team en niet erboven. “Aan hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. En het kan mij niet druk genoeg zijn! Als het team compleet is en alle plekken in de keuken verdeeld zijn, kunnen we echt vol gas. Ik ben daarbij echt onderdeel van het team, het liefst sta ik op het drukste punt.”

Jansen & Jansen

Een team van bekende Harenezen

Met ruim 30 jaar ervaring is Tonny Bruns een echte horecaman. En een bekende Harenees. “Ik ken heel veel mensen hier in het dorp. Wij hadden vroeger thuis een kroeg met snackbar, daar kwam het merendeel ook al. Ik heb veel met ze mee gemaakt. Op het moment komen hier zo’n 150 gasten per dag die allemaal eten bestellen voor 3 tot 5 personen. Reken maar uit voor hoeveel mensen uit Haren ik per dag het eten verzorg!”

En niet alleen Tonny is een bekend gezicht in de zaak; voor zijn team geldt hetzelfde. “Ik heb nauwelijks verloop van personeel. Marjo en Harmjan werken hier al ruim 20 jaar. Harmjan kent zelfs de bestellingen per gast uit zijn hoofd, die hoef je niks meer uit te leggen.”

Jansen en Jansen

Constante kwaliteit leveren

Zijn grootste uitdaging is het bewaken van een stabiel, constant kwaliteitsniveau. “Wij hebben een ervaren team. Mijn mensen hebben niet veel meer te leren, die kennen het proces inmiddels wel. We moeten alleen zorgen dat we altijd scherp zijn en constante kwaliteit leveren. Als AnyTyme heb je een bepaald kwaliteitsniveau, en dat niveau moet je altijd blijven nastreven.”

Stap voor stap verder ontwikkelen

Sinds het bedrijf de AnyTyme-formule volgt, heeft het een hele andere uitstraling gekregen. Eten vanuit plastic bakjes en met plastic vorkjes is inmiddels verleden tijd. “In zo’n prachtige zaak als deze komen gasten niet alleen om eten af te halen, maar kiezen velen ook voor een plekje aan tafel. Met 65 zitplaatsen is onze zaak meer een fastfoodrestaurant dan een cafetaria.”

Ook als AnyTyme blijft Restoria zich ontwikkelen. Tonny: “Dat doen we stapsgewijs. Ik wil mijn personeel niet opjagen, er is al zoveel nieuws sinds onze verbouwing in februari 2017. We hebben onlangs het broodjesassortiment en het ijsaanbod uitgebreid, misschien gaan we later dit jaar de lunchkaart uitbreiden met luxere gerechten zoals uitsmijters en salades. Het is mijn taak om dit te doseren. Stap voor stap.”

Vriendelijkheid is het belangrijkste

Tonny hoeft medewerkers Marjo en Harmjan nauwelijks meer aan te sturen. “Die beheersen het vak en de gastvrijheid tot in de puntjes. Vriendelijk zijn naar onze gasten, dat is het belangrijkste. Ik wil geen chagrijn aan de balie. Maar daar hoef ik Marjo en Harmjan niet op aan te spreken.” Zijn gasten daarentegen af en toe wel, vertelt Tonny lachend. “Soms heb ik gasten aan de balie die zwaar gehumeurd hun bestelling op staan te dreunen. Als ik dat zie of hoor ga ik zachtjes zingen: ‘Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach…’. Dan moeten Marjo en Harmjan gelijk lachen, terwijl de gast niet weet waar het over gaat.”

Familie in de brigade

Inmiddels werken Tonny’s zonen Daniel (20) en Stefan (16) ook 3 tot 4 dagen per week in de zaak. Daar is Tonny enorm trots op. “Toen ik 16 was durfde ik amper aan tafel te komen met een bordje. Stefan staat in de avondspits al alleen bij de bakplaat. Als ik hem wil helpen zegt-ie: ‘Pap, je hoeft mij niks meer uit te leggen, ik weet het wel hoor.’ Dat vind ik echt stoer.” Of zijn zoons de zaak ooit gaan overnemen weet Tonny nog niet. “Ik zal ze zeker niet pushen. Het is hard werken en ook vaak in de avonden en weekenden. Dat moet je wel leuk vinden.” Zoon Stefan is in ieder geval nog niet bezig met een overname, vertelt hij. “Eerst maar eens ontdekken of dit vak echt iets voor mij is. Voor nu vind ik het vooral leuk om voor mijn vader te werken.

Laagdrempelig contact met de gasten

Ook medewerkster Marjo van de Klok is enthousiast over de fastfoodbranche. “Het contact met de gasten is erg laagdrempelig. We werken in een open ruimte, dus je maakt makkelijk een praatje. Tijdens het bereiden van de bestelling kijken mensen vaak mee, dan vind ik het leuk om ook een gesprek te beginnen. Vooral in de rustige momenten neem ik daar de tijd voor. Dan hoor je weer eens andere verhalen. Dat maakt het werk leuk.”

Medewerker Harmjan Schipper sluit zich daar helemaal bij aan. “Het contact met de gasten is het allerleukste aan mijn werk. Ik werk hier inmiddels 20 jaar, dan kent ongeveer iedereen je wel. En andersom ook.” Als een dag helemaal vlot verloopt kan Harmjan echt genieten van zijn baan. “Het is rennen of stil staan. De piekmomenten zijn elke dag weer een uitdaging. Maar als alles soepel gaat of iedereen snel en probleemloos zijn bestelling krijgt, geeft me dat echt voldoening.”

Geen baas maar collega

Omdat Marjo en Harmjan beiden al zo lang in de zaak werken hoeven ze niet meer echt aangestuurd te worden. Marjo: “Tonny en ik kennen elkaar al zo lang. Het gaat automatisch, ik weet wat Tonny van me verwacht. Hij is voor mij geen baas, maar een collega. Hij werkt net zo hard mee en doet hetzelfde als wat wij doen.” Tonny’s doorzettingsvermogen bewondert Marjo het meest. “Hij werkt echt hard, hij gaat altijd door, 7 dagen per week. Dat zou ik niet kunnen. Vandaag is hij bijvoorbeeld vrij, maar toch staat hij weer hier.”

Harmjan vindt het fijn dat Tonny altijd alles onder controle heeft. “Tonny overziet alles en als er iets misgaat, heeft hij altijd een oplossing. En hoewel hij de belangrijke beslissingen neemt, voelt het niet alsof hij boven ons staat. Tonny is geen directeur die staat te wijzen en alleen commando’s uitdeelt. Hij is een van ons.”

Goed geoliede machine

Echte stress ervaart het team niet meer, vertelt Marjo. “Harmjan en ik kennen elkaar door en door. Dat werkt erg prettig. Wij botsen nooit. Wij hoeven ook niets meer af te stemmen. Wij weten exact waar de ander mee bezig is.” Daar sluit Harmjan zich volledig bij aan. “Hoe druk het ook is, wij werken als een goed geoliede machine. Wij werken hard en rammen samen elke bestelling erdoorheen. Daarvoor moet je goed op elkaar zijn ingespeeld. Korte lijnen en duidelijke communicatie. Als ik bij de patat sta – het meest hectische station – maakt het mij niet uit hoe druk het is. Laat die bestellingen maar komen. Ik blijf kalm.”

Lees meer klantverhalen

AnyTyme Restoria