In deze rubriek interviewen we ondernemers die een rigoureuze beslissing namen. Veel mensen dromen over een ander bestaan, maar weinigen durven ook écht het roer om te gooien. Deze ondernemers deden dat wel. Op een tweesprong in hun leven maakten zij een bewuste, radicale keuze. Eentje met grote impact op hun zakelijke en privéleven.

Ouderenzorg in een nieuw, gastvrij jasje

Bart en Mylène van der Kwast willen ouderenzorg aanbieden die in niets lijkt op de reguliere ouderenzorg. En dus gaven ze een historisch pand in Kampen een nieuwe bestemming: een zorg- en boetiekhotel met 26 woonzorgappartementen. Zodra je een voet over de drempel zet bij hotel en zorghotel Het Gouden Hart Kampen voel je dat ze het ook écht anders doen dan anderen. “Het gaat om meer dan zorg, het gaat om welzijn.”

Het Gouden Hart benadert zorg vanuit gastvrijheid

Binnen Het Gouden Hart staat de aandacht voor de bewoners altijd centraal. Evenals het welzijn. Dat ze het echt anders doen dan anderen zie je meteen. Het interieur van het zorggedeelte is met evenveel klasse en aandacht ingericht als het luxe hotel in het andere deel van het pand. Geen witte jassen en linoleum, geen gefluister en ziekenhuisluchtjes. Klassieke, verzorgde meubels, de geur van verse koffie en hoge ramen met zachte lichtinval en uitzicht op een royale tuin zorgen voor een serene sfeer die meer lijkt te passen bij een high end resort dan in de zorg. Het Gouden Hart benadert zorg vanuit gastvrijheid.

Bart en Mylène van der Kwast

Win-winsituatie voor ouderen, bezoekers en hotelgasten

Het Gouden Hart in Kampen is een vreemde eend in de bijt van de keten van Bart en Mylène. “Dit is onze 4e vestiging, maar de enige locatie met een hotel en restaurant in een aangrenzend deel van het pand”, vertelt Mylène. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee: “Bezoekers kunnen in het hotel overnachten als ze langs gaan bij een van onze bewoners. Ook kunnen bewoners en familieleden gezellig samen eten in het restaurant van ons hotel of gebruikmaken van het terras. Zo kunnen onze reguliere hotelgasten met eigen ogen zien dat wij op een heel andere manier met kwetsbare ouderen omgaan dan op andere plekken vaak het geval is. En het is een win-winsituatie, want de ouderen kunnen zo lang mogelijk deel blijven uitmaken van onze samenleving.”

Het Gouden Hart

Minder overhead, meer mensen bij de bewoners

Bart komt oorspronkelijk uit de accountancy. Een heel andere tak van sport, maar bijzonder nuttig om de business van het vernieuwende concept van Het Gouden Hart volledig te doorzien. Zijn scherpe blik op de financiële balans zorgt dat Gouden Hart scherp voor de wind zeilt. Bart: “We hebben een extreem platte organisatie neergezet met zo min mogelijk management. Dan kan al het geld echt naar de werkvloer, kunnen we meer zorgmedewerkers inzetten en hebben zorgmedewerkers vervolgens ook alle tijd voor de bewoners.”

Zelf tijd indelen

Dat gaat in de zorg meestal anders. Mylène: “Zorgmedewerkers zijn gewend afgerekend te worden op taken waar ze een bepaalde tijd voor krijgen. Bij ons mogen ze zelf bepalen waarmee onze bewoners het best geholpen zijn. Als dat samen een kop koffie drinken in de bibliotheek is, wandelen of boodschappen doen, dan willen we graag dat ze hun tijd daaraan besteden. Het gaat om meer dan zorg, het gaat om welzijn. Daar hebben we minder mensen in de directie voor nodig en juist meer mensen direct bij onze bewoners. Een van de belangrijkste onderdelen van ons werk is daarom dat we altijd zorgen dat het management van bescheiden omvang blijft.”

Een warm thuisgevoel voor de bewoners

Met inmiddels ruim 12 jaar ervaring in de ouderenzorg, is het Mylène die de volledige zorg bestiert in Het Gouden Hart. De hand van Mylène is verder ook duidelijk zichtbaar in de styling en inrichting van zowel het hotel als de algemene ruimtes van de 4 woonzorglocaties. “Wij willen de bewoners een warm thuis bieden”, legt Mylène uit. “Daar hoort een mooie, gastvrije omgeving bij. Een omgeving waarin zij zelf bepalen wat er gebeurt, waar ze bezoek ontvangen en genieten van alles wat ze nog kunnen, ook al zijn ze met de jaren kwetsbaarder geworden.” De huiselijke sfeer is kenmerkend voor Het Gouden Hart Kampen. “Ik stel mezelf altijd de vraag: ‘Vind ik het zelf fijn om hier te komen?’ De familie moet hier ook met een prettig gevoel binnen kunnen lopen.”

Bezoekuren kennen we hier niet

Bewoners mogen daarnaast hun eigen appartement volledig zelf inrichten met hun eigen meubels, schilderijen, foto’s lampen. Mylène: “Ieder appartement is net zo uniek als zijn bewoner. Het is immers hun eigen thuis. Bezoekuren kennen we hier niet. Die heb je thuis ook niet. Familie kan altijd mee-eten en als familie wil blijven slapen, maken wij gewoon een extra bed op.” Bart benadrukt dat iedereen zich thuis en veilig moet voelen. “Als een verzorger binnen wil komen, klopt hij netjes bij de bewoner aan. Thuis belt of klopt een bezoeker ook aan. De opzet van Het Gouden Hart maakt het mogelijk dat we ons verdiepen in de achtergrond van mensen. Wie bent u? Wat is uw verleden, wat kunt u nog en wilt u graag? Daar spelen wij dan heel graag op in. Want ook op je oude dag moet het leven nog zoveel mogelijk een feestje kunnen zijn.”

Lees meer klantverhalen

Het Gouden Hart