Dit artikel is onderdeel van de rubriek De brigade. In deze rubriek vertellen chefs over hun brigade, en brigadeleden over hun chef. Een ding is zeker: het zijn allemaal bijzondere mensen. Want wie kiest voor de horeca, kiest voor een levensstijl. Dienstbaarheid, flexibiliteit, creativiteit en hard werken kenmerken de bedrijfstak. Wat drijft de brigadeleden, wat maakt hun werk bijzonder en wat leren ze van elkaar?

Zorgen voor en met elkaar bij Interzorg

Ieder mens heeft een eigen verhaal. Dat uitgangspunt is een belangrijke basis voor de manier waarop zorgorganisatie Interzorg samenwerkt met cliënten en hun naasten. Interzorg helpt zo'n 1300 cliënten hun eigen leven voort te zetten, thuis of op een van de 9 zorglocaties in Noord- en Midden-Drenthe. Het dagelijkse reilen en zeilen van de organisatie wordt mogelijk gemaakt door 1400 medewerkers en een team van bijna 1000 enthousiaste vrijwilligers. Team facilitair, aangestuurd door manager Elly van der Woude, heeft een belangrijke functie binnen de organisatie.

Team facilitair bedenkt hoe de zorg slimmer kan

Binnen Interzorg geeft team facilitair vorm en inhoud geeft aan alles wat te maken heeft met eten, drinken, schoonmaken, wasverzorging, ICT, inkoop en vastgoed. Het team is altijd bezig met verandering en vraagt zich steeds af: kan onze zorg ook slimmer?” Het antwoord is ‘ja’, als het aan Elly en haar team ligt.

Elly van der Woude

Alle ondersteunende taken centraal geregeld

Eind 2019 opent Interzorg daarom een nieuw pand waarin een groot aantal ondersteunende zaken centraal geregeld wordt voor de 9 locaties van Interzorg. Van de keuken en het magazijn tot de was en de logistiek. Een monsterproject dat hopelijk het verschil gaat maken binnen Interzorg, maar ook de rest van zorgland inspireert. Want zoals er vroeger een kloof was tussen kelners en koks, is er soms ook een kloof tussen de medewerkers facilitair en zorg. Die kloof hoopt Interzorg met het centrale pand te dichten.

De missie van Elly en haar team

Het samenkomen met de zorg is de missie die Elly met haar team wil volbrengen. Dat team bestaat onder andere uit projectleider Oeke Hettinga, facilitair manager Wilma Tepper en 3 heren – Jaap Wolf, Roelof Bos en Simon Wachtmeester – die ieder facilitair verantwoordelijk zijn voor 3 locaties binnen Interzorg. Samen met Elly gaan zij de uitdaging aan om één Interzorg te worden met één centraal pand van waaruit alle facilitaire services zo goed mogelijk geregeld worden. Het nieuwe gebouw gaat volgens Jaap een grote rol spelen in het verbeteren van het leefplezier van de cliënt. “Nu doet iedere locatie nog alles zelf, maar straks worden we één groot team. Pas dan kan de cliënt echt centraal staan.”

De zorg: betekenisvol werk

De keuze voor de zorgbranche is door alle teamleden zeer bewust gemaakt. Alles wat ze doen, doen ze voor hun cliënten. Oeke: “Het is voor onze cliënten misschien niet zichtbaar waar ik mee bezig ben, maar ik weet dat alles wat ik doe een toegevoegde waarde heeft voor een cliënt of een medewerker.” Die toewijding voelt Roelof ook. “Ik kom van origine uit de horeca. Het is gaaf om die gastvrijheid toe te passen op de zorg. Ik vervul mijn functie alsof mijn vader of moeder hier zou wonen: hoe zou ik willen dat het voor hen geregeld was?”

Interzorg Assen

Niet lullen maar poetsen

Over hun leidinggevende Elly heeft het team enkel goede woorden. Roelof: “Ik houd van haar manier van leidinggeven. Elly is echt van het ‘niet lullen maar poetsen’. Ze heeft een moeilijke taak en toch houdt ze het simpel. En ze heeft zoveel kennis, dat bewonder ik enorm. Ze is een zegen voor de zorg.”

Ook Jaap is onder de indruk van Elly’s kennis. “Ik sta echt met mijn oren te klapperen als Elly vertelt. Ze is een duizendpoot, ze weet zoveel. Zo komen we als team ook verder. Elly inspireert ons met haar kennis om met eigen creaties en op nieuwe ideeën te komen.”

Het team bewondert de openheid en directheid van Elly. Simon: “Elly is heel daadkrachtig. Dankzij haar doorzettingsvermogen staan we waar we vandaag staan. Soms zou ze wat tactvoller kunnen zijn, maar haar boodschap komt in ieder geval wel binnen. Ze is heel duidelijk.”

Die waardering spreekt ook Oeke uit. ”Elly legt alles open en bloot op tafel. Dat heb ik ook van haar geleerd. Sommige gesprekken kunnen moeilijk zijn, maar als je eerlijk bent komt het altijd op zijn pootjes terecht.”

Besmettelijke passie

Zo prettig en veilig als het team zich bij Elly voelt, zo voelen ze zich ook bij elkaar. Simon: “Wij doen het als team facilitair echt samen voor de bewoner. Dat is onze kracht. Samen met de zorgteams kunnen wij het verschil maken. Daarbij helpt onze open en eerlijke cultuur. Wij kunnen elkaar alles vragen en zeggen.”

Jaap gaat voor zijn team door het vuur. “Ik vertrouw mijn teamleden stuk voor stuk. Wij staan altijd voor elkaar klaar en we gaan voor hetzelfde doel. We doen het voor de cliënten. En dat maakt het zo mooi.”

Die veilige en vertrouwde omgeving helpt het team om met elkaar te ontwikkelen, volgens Roelof. “Dat vertrouwen is onze kracht. We hebben hetzelfde doel waar we geen concessies aan doen. En als je gepassioneerde mensen bij elkaar zet, ga je anderen besmetten. Zo brengt ons team hopelijk de passie over. Want wij hebben de zorg nodig om beter te worden. In de dienstverlening naar de cliënt toe zijn de zorgmedewerkers veel bepalender dan wij. Wij zijn slechts de verbindende factor. Het is onze uitdaging om de zorg mee te krijgen in onze snelle ontwikkelingen. Als zij gaan meevaren met onze droom, wordt het één Interzorg-droom.”

Samen naar een betere zorg

De daadkracht en volharding die ze vroeger heeft geleerd komt terug in Elly’s leiderschap. “Ik ben visionair en werk in een hoog tempo. Ik heb een doel en trap niet graag op de rem. Toch moet ik oppassen dat het geen wij-zij-verhaal wordt tussen ons team en de zorg. Want ik begrijp dat mensen dat soms zo voelen. Dat is jammer, want ik wil het graag samen doen. Het is mijn grootste uitdaging om 1400 collega’s en 1000 vrijwilligers mee te krijgen.”

Elly is daarin zeker bereid om te buigen voor een ander als dat nodig is. “Ik houd van gelijkwaardigheid. Ieder schakeltje is belangrijk: van bestuurder tot afwasser. Iedereen doet ertoe. Alles mag gezegd worden, maar wel op een respectvolle manier.”

Een hechte samenwerking tussen alle partijen is hetgeen Elly wil nalaten. “Ik hoop dat als ik over tien jaar met pensioen ben, en mensen hebben het over Interzorg, dat ze daar met respect over praten. Niet zozeer over mij of over het nieuwe gebouw, maar over de zorg die er verleend wordt. De zorg waar de cliënt altijd centraal staat.”

Lees meer klantverhalen

Interzorg Assen