Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Uitgesproken concepten’. In deze rubriek passeren concepten de revue die iets heel bijzonders doen, of iets ‘simpels’ heel speciaal weten te maken. Ondernemers die durven te kiezen voor iets anders en uitblinken in originaliteit. We presenteren je de meest uitgesproken concepten, van zorg tot catering.

Jansen & Jansen: eetcafé met X-factor

Sommige bedrijven zorgen voor leven, verbinding, gezelligheid en saamhorigheid die de X-factor geven aan een dorp of wijk. Achter zo’n bedrijf staat een ondernemer die zijn ziel en zaligheid geeft aan de horeca. Of, zoals in dit geval, meerdere ondernemers. Vader Richard en zoon Marco Jansen maakten van Jansen & Jansen in het Gelderse Hengelo een trekpleister voor het dorp. “Wij zoeken altijd écht contact.”

Een loopbaan met hobbels

In 1998 startte Marco Jansen, samen met zijn partner, zijn eerste eigen eetcafé. Toen de relatie stukliep wilde Marco het bedrijf meteen verkopen. Zijn ouders hielden dat tegen, omdat ze het zonde vonden van het mooie bedrijf. Marco: “Ze boden aan het eetcafé voorlopig te runnen, zodat ik eerst goed kon nadenken. Uiteindelijk nam mijn vader het aandeel van mijn ex over en gingen we samen door.” Een goede beslissing, volgens Richard: “De horeca en de gastvrijheid geven mij ontzettend veel energie. Zeker als ik het samen met mijn zoon doe.”

Richard en Marco Jansen

Buitenkans met een gunfactor

Na mijn scheiding belde het bedrijf waar nu Jansen & Jansen is gevestigd. Richard: “De eigenaren hadden wel een horeca-achtergrond, maar niets met cafés. Ze wilden het verkopen en dachten aan Marco en mij.”

“We gingen meteen samen kijken omdat we het een heel interessant bedrijf vonden”, blikt Marco terug. “En het voelde eigenlijk meteen goed om te fantaseren dat we hier weer samen zouden ondernemen.” Richard: “Na twee gesprekken waren we eruit. Wij gunden hen een mooie prijs, zij gunden ons een mooie start. Dan hoef je niet lang te onderhandelen.”

Jansen en Jansen

Eerlijk en oprecht zaken doen

Jansen & Jansen begon met gunnen en dat is eigenlijk altijd de basis onder het bedrijf gebleven. Richard vindt het de normaalste zaak van de wereld. Het raken van mensen en het gunnen van geluk. “We zijn hier in 2014 geopend en vanaf dag één was het een succes. De mensen uit de wijde omgeving kennen ons en gunnen ons het succes. Omdat het oprecht is wat we doen, omdat we open en eerlijk zaken proberen te doen. Dat past hier.”

Marco vult aan: “We vinden het contact met de gasten gewoon echt heel leuk. Die extra gastvrijheid bieden, het klinkt zo eenvoudig, maar het is lang niet overal vanzelfsprekend. Meelopen naar de uitgang, de deur openhouden, de gasten bedanken voor hun komst…” Het is dat contact met de gasten dat het vak interessant houdt voor Marco.

Trekpleister voor Hengelo

Daarnaast zijn vader en zoon altijd creatief bezig. “Toen we hier openden namen we direct het initiatief voor leuke evenementen zoals een fietsvierdaagse. Dan zit het overal gezellig vol. Niet alleen bij ons, heel Hengelo bloeit daardoor op. Dan heb ik geen concurrenten. Als we met zijn allen Hengelo een beetje mooier kunnen maken, dan geven we elkaar toch alleen maar kracht? We moeten als gezamenlijke horeca een trekpleister zijn voor Hengelo.”

Groeien via crowdfunding

Jansen & Jansen is succesvol in Hengelo. De gastvrijheid van de familie frist het hele dorp op, het is dé plek waar mensen samenkomen, Het bedrijf eindigde zelfs eens als hoogste notering van Gelderland in de café top 100. Marco: “Dat is de kroon op ons werk. Een erkenning dat we het hier met het team goed doen.”

Maar op de lauweren rusten is er niet bij. Richard en Marco zoeken altijd de uitdaging. “Een tijd geleden stond een bedrijf hier vlakbij te koop”, vertelt Richard. “We richtte met een groep vrienden een maatschap op en kregen samen het geld bij elkaar om het te kunnen kopen. Daar mogen wij nu ook ondernemen. Eigenlijk crowdfunding met onze eigen vrienden. Daarom noemen we dat bedrijf ook De Jongens.”

Jansen & Jansen en Café De Jongens versterken elkaar

De 2 bedrijven vullen elkaar goed aan. “De Jongens is een echt café, terwijl we hier een eetcafé voeren met weliswaar de sfeer van een kroeg maar eten op restaurantniveau. Om onze gasten kennis te laten maken hebben we muntjes laten maken. Als ze hier zijn uitgegeten, kunnen ze bij De Jongens nog een drankje van ons te drinken. Zo denken we overal creatief over na, ook over de wisselwerking tussen beide zaken.”

Lees meer klantverhalen

Jansen en Jansen