Dit artikel is onderdeel van de rubriek De brigade. In deze rubriek vertellen chefs over hun brigade, en brigadeleden over hun chef. Een ding is zeker: het zijn allemaal bijzondere mensen. Want wie kiest voor de horeca, kiest voor een levensstijl. Dienstbaarheid, flexibiliteit, creativiteit en hard werken kenmerken de bedrijfstak. Wat drijft de brigadeleden, wat maakt hun werk bijzonder en wat leren ze van elkaar?

Geen dansje betekent geen pizza bij La Lanterna

Authentieke Italiaanse pizza zoals-ie hoort te zijn. Daar staan de 4 vestigingen van La Lanterna in Den Haag om bekend. Maar de vestiging aan de Laan van Meerdervoort heeft iets wat misschien nog spraakmakender is: dansende bedrijfsleider Lello. “Gasten komen niet alleen voor onze geweldige pizza’s, maar ook voor beleving en gezelligheid. Vandaar ons succes. Niemand gaat hier de deur uit zonder een dansje met Lello.”

De spraakmakende bedrijfsleider van La Lanterna

Een ding is direct duidelijk, de brigade van La Lanterna is dol op hun bedrijfsleider. “Wat een energie heeft die man”, lacht Billy, medebedrijfsleider en zoon van eigenaar Allal. “Lello brengt sfeer en zorgt voor entertainment in de zaak. Hij maakt graag een praatje, drinkt een borreltje mee en als het even kan danst hij erop los met onze gasten. Die persoonlijke aandacht maakt ons uniek. Zo’n gastheer als Lello vind je niet in elke zaak.”

La Laterna

Dat beaamt pizzabakker Jack. “Lello. Wauw! Hij is de vriendelijkste man die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen. Ik ben ervan overtuigd dat gasten hier niet alleen komen voor onze authentieke Italiaanse keuken, maar ook vanwege de fijne sfeer.” Ook barman en ober Alessandro bewondert het enthousiasme van Lello. “Ik hoop dat ik tegen mijn zestigste ook nog zoveel energie heb. Wat een persoonlijkheid. Ik werk hier nog maar een paar maanden, maar ben nu al dol op hem.”

Italiaans temperament

“Ik ken Lello al bijna mijn hele leven”, vertelt Billy. “Hij en mijn vader ontmoetten elkaar ooit in een andere Italiaanse zaak waar ze beiden werkten. Toen mijn vader La Lanterna startte, heeft hij Lello gelijk gevraagd om voor hem te komen werken.” Hoewel de vader van Billy zelf geen Italiaanse roots heeft, koos hij er toch voor om een Italiaanse zaak te starten. Billy lacht: “Mijn vader heeft zijn hele leven in Italiaanse zaken gewerkt, dus inmiddels heeft hij net zoveel passie voor de Italiaanse keuken als de gemiddelde Italiaan.”

Het innemende Italiaanse temperament heeft ook een tegenhanger. Billy: “Lello is een lust om mee te werken, maar ik moest wel wennen aan dat chaotische van hem. Hij is overal en nergens in de zaak. Als collega is dat soms lastig, want je kunt niet altijd op hem rekenen: meestal is hij zijn ‘ding’ aan het doen bij gasten. Anderzijds, hij ís ook gewoon de gastheer. Dat is zijn rol, zoals iedereen hier zijn taak heeft.”

Dansen van tafel naar tafel

Als bedrijfsleider heeft het personeel niet veel aan hem, geeft Lello toe. “Van mij leer je niks, ik ben vooral met de gast bezig. Ik dans van tafel naar tafel, niemand gaat hier de deur uit zonder een dansje met mij. Over 5 jaar wil ik helemaal niet meer werken, dan wil ik alleen nog maar dansen en sfeer maken in de zaak.”

La Laterna

Bijzondere teamspirit

Collega’s maken vaak grapjes als Lello weer met de gasten zit te borrelen: ‘Gaat-ie lekker Lello?’ Ze plagen elkaar goedmoedig en hebben een hechte band, die versterkt wordt door de unieke sfeer in de zaak. Veel medewerkers komen ook als ze niet hoeven te werken naar het restaurant, vertelt Billy. “Ik kom op mijn vrije dagen graag naar de zaak. Al is het maar om mijn collega’s even te groeten of om een borreltje te doen. We zijn zo close met elkaar, je bent gewoon bang om iets te missen. Onze teamspirit is heel bijzonder.” Ook voor Lello is de band met het team ontzettend belangrijk. “Het is niet alleen werk, we zijn ook een familie. Sterker nog: als je hier wilt komen werken, dan moet je gezellig zijn. Dat zijn de regels. Je moet kunnen lachen, zingen en meedoen met ons. Als je dat niet in je hebt, dan kom je er niet in.”

Lees meer klantverhalen