Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Kiezen voor Familie’. In deze rubriek zoomen we in op familiebedrijven. Wat zijn de voor- en nadelen van een familiebedrijf? Hoe verloopt de samenwerking tussen de generaties? En hoe zorg je voor een goede balans tussen traditie en vernieuwing?

Musetti: koffie zoals opa ‘m zette

In 1934 serveerde Luigi Musetti zijn eerste kopje koffie in zijn coffeeshop in de Italiaanse stad Piacenza. Bereid met zijn eigen kleine koffiebrander. Ruim 80 jaar later is Musetti koffie in meer dan 60 landen verkrijgbaar. Kleinzoon Guido, huidige eigenaar, is er trots op dat elk kopje Musetti-koffie nog steeds staat voor de kwaliteit van vroeger. “Ik doe er alles aan om het hoge kwaliteitsniveau dat mijn opa ooit heeft neergezet te behouden.”

Van Musetti op Musetti

Nadat Luigi Musetti in 1980 op 86-jarige leeftijd overleed, besloot zijn vrouw Dina het bedrijf met steun van hun kinderen Lucia en Achille door te zetten. Guido: “Mijn moeder, Lucia, maakte zich toen al hard voor ‘groene’ koffie en hield zich bezig met duurzame materialen en productiemethodes. Oom Achille nam de dagelijkse leiding van mijn opa over en reisde de hele wereld over om een netwerk van Musetti-fans op te bouwen. Mede dankzij hem kreeg Musetti internationale bekendheid.”

Jo Grootaers

Mede-eigenaar tegen wil en dank

In 1997 overleed Dina en besloten broer en zus om de familiedroom voort te zetten, samen met hun eigen kinderen. Maar in 2003 overleed ook Achille. “Dat is een van de zwaarste periodes uit mijn leven geweest”, vertelt Guido. “Oom Achille was samen met mijn moeder de motor van het bedrijf. Hij liet een enorme leegte achter. Toen zijn dochter, mijn nicht Silvia, vervolgens besloot te stoppen met het bedrijf stonden mijn moeder en ik er alleen voor.” Zo werd Guido op zijn 34e mede-eigenaar van het familiebedrijf.

Veel druk om het succes voort te zetten

Omdat de generaties voor hem zo hard hadden gewerkt om het bedrijf op te bouwen, voelde Guido veel druk om het succes voort te zetten. En hoewel de samenwerking tussen Guido en zijn moeder soepel verliep, voelden ze toch dat de verantwoordelijkheid voor het Musetti-merk te groot was om alleen op hun schouders te dragen. Ze besloten nieuwe mensen van buiten de familie aan te nemen om te helpen met de bedrijfsvoering. “In 2010 hebben we iemand van buitenaf aangetrokken als algemeen directeur. Dat was een grote stap voor ons. Maar zo’n groot bedrijf kun je niet met z’n tweeën leiden.”

Musetti

De dagelijkse leiding uit handen

Inmiddels is Stefano Rivo als algemeen directeur volledig verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering en houdt Guido zich vooral bezig met strategische plannen voor de toekomst van Musetti. “Mijn moeder is tegenwoordig erevoorzitter van onze raad van bestuur. Allebei zijn we nog steeds aanwezig bij alle vergaderingen waarin het draait om de tevredenheid van onze klanten. Dat vinden we te leuk en belangrijk om te missen.”

Koffiedik kijken

Hoe de toekomst eruit ziet weet Guido nog niet. “Mijn twee zonen zijn nu 10 en 11 jaar oud. Hun interesse ligt momenteel bij voetbal en tennis, niet bij koffie. Natuurlijk hoop ik dat in ieder geval één zoon het stokje in de toekomst van mij wil overnemen.” Tot die tijd doet Guido er alles aan om het succes van zijn familie voort te zetten. “Dat het bedrijf nu zo goed loopt, is natuurlijk geweldig. Maar ik moet me niet verliezen in het succes. Ik blijf met beide benen op de grond, met het oog gericht op de toekomst. Ik ben klaar voor de uitdagingen die nog komen gaan!”

Lees meer over kiezen voor familie