In deze rubriek zoomen we in op belangrijke keuzes die ondernemers samen met hun klanten maken. Bewuste keuzes die leverancier en klant maken om het goede te doen. Van uitzonderlijke wijnkaart tot eigen koffieblend en van duurzame vis tot signature dish. Wat is het verhaal achter hun keuze?

Kies-keurig - Novo Maastricht

De horeca in Maastricht behoort tot de beste van Nederland. Als je hier iets doet, moet je het uitzonderlijk goed doen. Als je hier iets nieuws begint, zorg dan maar dat je weet te verrassen. NOVO opende haar deuren in 2016 in Maastricht en wist binnen dit culinaire bastion een plekje te veroveren. NOVO’s filosofie volgens eigenaar Jareau van den Heuvel? “Het aanbod moet zich in alles onderscheiden, een eigen karakter kennen. Wij zoeken zorgvuldig naar onderscheidende smaken.”

Wereldgastronomie in Maastricht

Jareau van den Heuvel en Rodny Welters deden overal ter wereld ervaring op met gastronomie en gastvrijheid. Eenmaal terug in Maastricht startten zij NOVO, een bedrijf waar ze al hun ervaringen in kwijt konden. Jareau: “Maastricht kent een rijke culinaire traditie, maar wat wij hier doen – een wereldkeuken met een onderscheidende, moderne inrichting – dat was er nog niet.”

NOVO Maastricht

Voorliefde voor Braziliaanse blends en bonen

Jareau is bijzonder verknocht aan koffie. “Ik ben een echte koffiefanaat. Jaren geleden werkte ik in de VS en toen was de koffiecultuur nog lang niet zo ver als nu. Dat vond ik echt niks. Daarna ging ik aan de slag bij een hotel in Brazilië. Die koffiecultuur was zo’n verademing. Sindsdien hebben de Braziliaanse blends en bonen een speciaal plekje in mijn hart.”

Een eigen koffieblend voor een eigen karakter

Vanwege die voorliefde besteedde NOVO bijzonder veel aandacht aan het samenstellen van hun eigen koffieblend. “Niemand werkt hiermee in Maastricht. Die aandacht voor iets uitzonderlijks en eigens horen bij ons concept. We proberen hier mooie gerechten te maken, met de beste producten die we wereldwijd zijn tegengekomen, die we vervolgens met zorg en liefde presenteren. Als je daarna de maaltijd afsluit met koffie, dan moet dat aansluiten op die beleving. Daarom verdient de koffie net zoveel aandacht als de rest van onze producten.”

NOVO Maastricht

Wereldkoffie

Jareau en Rodny zochten voor de samenstelling van een persoonlijke blend contact met verschillende koffieleveranciers. De klik met HANOS voelde het beste. “Samen met hun specialisten kwamen we uiteindelijk tot onze eigen blend met 100% arabicabonen uit Colombia, Guatemala, Kenia, Honduras en Brazilië. Relatief laag in cafeïne en vrij mild van smaak. Dat milde kwam onder andere door de Braziliaanse bonen die ik natuurlijk graag in de blend wilde.”

“Om het geheel wel voldoende power te geven, gebruiken we bonen uit Kenia en Ethiopië die bekendstaan om de citrus-accenten die ze aan de koffie geven. Dit geeft de koffie subtiele zuren. Eigenlijk past het profiel van de koffie perfect bij het concept van de zaak. De menukaart biedt het beste van veel verschillende werelden. Dat komt ook terug in onze koffie.”

Maatwerk met een eigen stempel

Het belangrijkste voordeel van de blend die NOVO met HANOS maakte, vindt Jareau het maatwerk. “We zijn natuurlijk geen grote keten, dus onze afname is beperkt. Toch wilde HANOS meedenken in het creëren van een eigen blend. Die flexibiliteit is voor ons echt een grote meerwaarde. Wij konden daardoor zelf op zoek naar onze eigen identiteit in onze koffie. Bij grotere koffiebranders is zulk maatwerk lastiger. Zij drukken een zwaarder stempel op het eindproduct, merkten wij. Logisch, want hun merk staat ook voor een bepaald karakter. Niets ten nadele overigens van de andere leveranciers: er zit hele mooie koffie tussen. Maar het is niet onze koffie. Prijs, kwaliteit en persoonlijkheid, het viel voor ons gewoon allemaal op zijn plek.”

Van blend tot branding

HANOS nodigde de heren uit om op de branderij in Soest verschillende koffiesoorten te proeven en aan te passen. Jareau: “Daar konden we aan alle knoppen draaien, van blend tot branding, om tot de perfecte koffie voor NOVO te komen. Een geweldige kans om zelf je eigen unieke product samen te stellen! En dan kunnen we de bonen ook nog eens zelf verkopen in gepersonaliseerde koffieverpakkingen. Dat is een leuk serviceproduct om te kunnen bieden. We zijn echt heel tevreden over de aanpak. En we merken dat onze gasten vaker een tweede kop bestellen als we ze meenemen in ons verhaal en onze smaak. Dat is uiteindelijk het beste referentiekader.”

Lees meer over kies-keurig