Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Uitgesproken concepten’. In deze rubriek passeren concepten de revue die iets heel bijzonders doen, of iets ‘simpels’ heel speciaal weten te maken. Ondernemers die durven te kiezen voor iets anders en uitblinken in originaliteit. We presenteren je de meest uitgesproken concepten, van zorg tot catering.

Een lekkere pannenkoek geserveerd met een oprechte glimlach

Kinderboerderij en pannenkoekenrestaurant Hagerhof in Venlo is onderdeel van de Rendiz Groep. Deze stichting zet zich in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een werkplek te helpen. De Hagerhof bewijst dat de horeca daarvoor een perfecte bedrijfstak is. Locatiemanager Ton Baetsen: “Voor veel bedrijven is het pijnlijk als ze een medewerker hebben opgeleid en deze vervolgens uitstroomt. Voor ons is dat een moment van ongelooflijke trots.”

Ieder zijn talent, ieder zijn valkuil

In de Hagerhof werken ervaren horecaprofessionals samen met medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Ton: “We communiceren open over onze aanpak en personeelsfilosofie als bedrijf, maar we laten op geen enkele manier zien of iemand afstand tot de arbeidsmarkt heeft of regulier werknemer is. We zijn allemaal even hard aan het werk, met onze eigen valkuilen en talenten, meer hoeven we de gasten niet te vertellen.”

Hagerhof

Heldere afspraken en duidelijke kaders

Om een goede werkomgeving te bieden, zorgt Ton voor heldere afspraken en vastomlijnde kaders. “Duidelijkheid is misschien wel onze belangrijkste tool. We mogen niet verwachten dat mensen met weinig ervaring in werk zelf grenzen kunnen stellen of onverwachte problemen even oplossen. Duidelijkheid geeft ze kracht.”

Medewerker Ivo is daar een goed voorbeeld van. “Ivo heeft een verstandelijke beperking, maar niemand is beter aan tafel dan hij. Ivo heeft altijd goede zin en iedere pannenkoek die hij aan tafel brengt maakt hij daardoor meteen bijzonder. Dat maakt mijn werk ontzettend mooi, ook al vraagt het wat meer aandacht in de aansturing.”

Visitekaartjes van het bedrijf

Medewerkers als Ivo zijn het visitekaartje van het bedrijf. “Wij zijn ontzettend trots op onze mensen en dat laten we het liefst duidelijk zien. Denk dus niet dat we ze uit het zicht in de spoelkeuken zetten en geen verantwoordelijkheid geven! Als een nieuwe kok na een aantal keer proberen een perfecte pannenkoek heeft gebakken, laten we hem dat bord zelf wegbrengen naar de gasten. Dan staat hij stralend aan tafel en kan hij zelf beleven hoe blij de gasten zijn met zijn heerlijke pannenkoek. Dat zijn prachtige en onvergetelijke succesmomenten voor ons allemaal.”

Hagerhof

Slim omgaan met hoge werkdruk in de horeca

De horeca staat bekend om de hoge werkdruk, met pittige piekmomenten. Hoe combineer je dat met kwetsbare collega’s? “Slim roosteren is natuurlijk belangrijk”, vertelt Ton. “We kiezen zorgvuldig welke collega’s we bijvoorbeeld op zaterdag tijdens de piekdrukte van vijf tot acht in de keuken neerzetten. Die momenten draaien we met een team van horecaprofessionals. Zelfs met al onze ervaring moeten we op dan ons stinkende best doen. Dan is er geen tijd om iedereen te begeleiden op de manier die ze verdienen. De jongens die meer rust nodig hebben, werken overdag en zetten alles klaar zodat wij ’s avonds lekker kunnen knallen. Zo dragen we toch allemaal bij aan dat succes van een drukke avond.”

Ook voldoende uitdaging voor de chefs

Om het werk voor zijn chefs inhoudelijk afwisselend te houden zorgt Ton dat hij af en toe uit kan pakken met culinaire verdieping. “Een aantal keer per jaar verzorgen we fine dining. Bijvoorbeeld met onze aspergeproeverij, waarbij we veel mensen uit het Venlose bedrijfsleven over de vloer krijgen. Of we doen catering voor het management van het ziekenhuis in de buurt. Die staan echt te kijken wat er dan aan verzorgde gangen bij ons uit de keuken komt. Dat verwachten ze niet bij een pannenkoekenboerderij.”

Sociaal en commercieel ondernemen gaan perfect samen

Met die kwaliteit en hun bijzondere verhaal creëert de Hagerhof fans en ambassadeurs in de omgeving. “Ons verhaal gaat als een lopend vuurtje door de gemeenschap. Dat komt natuurlijk ook doordat we hier een perfect product neerzetten met zijn allen, iedere dag weer. De gast staat, net als in alle horecabedrijven, op één. Daarom heeft deze locatie zich ontwikkeld tot een soort vlaggenschip van de Rendiz Groep. Wij laten zien dat sociaal en commercieel ondernemerschap prima samengaat.”

Lees meer klantverhalen