Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Kiezen voor Familie’. In deze rubriek zoomen we in op familiebedrijven. Wat zijn de voor- en nadelen van een familiebedrijf? Hoe verloopt de samenwerking tussen de generaties? En hoe zorg je voor een goede balans tussen traditie en vernieuwing?

Schulp Vruchtensappen: niet de grootste, wel de beste sapmakerij

Albert Schulp deed een opleiding tot fruitteler, om als 5e generatie het fruitbedrijf van zijn vader over te kunnen nemen. Maar begin jaren 90 ging het slecht met de Nederlandse fruitteelt, en Albert besloot het roer finaal om te gooien. Hij ging sappen maken. Tot grote schrik van zijn vader, die 40 jaar had gezwoegd om het fruitbedrijf op en uit te bouwen.

Toekomstbestendig sap

Naast de verkoop van appels en peren startte Albert in 1995 met de verkoop van sappen vanuit hun boerderijwinkel. “In een familiebedrijf is het als oudste bijna vanzelfsprekend dat je de zaak doorzet”, vertelt hij. “En dat deed ik dus ook. Maar na 4 jaar hard werken was ik er klaar mee dat het ieder jaar geld kostte in plaats van opleverde. Toen kreeg ik de kans om een kleine sapmakerij over te nemen.” Dat was het begin van Schulp Vruchtensappen.

Albert Schulp

Van aanvulling tot compleet ander bedrijf

In eerste instantie zag Albert de overname van de sapmakerij als een welkome aanvulling op het fruitteeltbedrijf. “Als fruitteler weet ik veel van de rassen en mogelijkheden. Zo maakte ik elke smaak die ik maar kon verzinnen.”

Maar de sappen bleken zo’n groot succes, dat Albert besloot zich daar volledig op te focussen. Achteraf gezien de juiste keuze, maar het viel niet altijd mee. “Als ik had geweten wat er allemaal bij komt kijken om sapmaker te worden, was ik er misschien nooit aan begonnen. ”

Door de zure appel heen bijten

Voor Alberts vader was de keuze voor het sapmaken ook even slikken. “Mijn vader heeft 40 jaar heel hard gewerkt om ons fruitteeltbedrijf op en uit te bouwen. Dan komt zijn zoon in de zaak werken en zet die er na een paar jaar een punt achter. Dat was pittig voor hem. Gelukkig had ik destijds zijn teleurstelling niet in de gaten. Dan had ik het wellicht niet gedurfd, terwijl het wel het juiste besluit was. Met de sapmakerij konden we eindelijk een fatsoenlijke boterham verdienen.”

Schulp sappen

Werken met verschillende generaties is een uitdaging

Toen Albert begin jaren 90 bij zijn vader in het bedrijf aan de slag ging, moest hij wel wennen. “Mijn vader en ik konden het flink met elkaar oneens zijn. Toch is het prachtig om een bedrijf met je familie te runnen. Je doet het mét elkaar en vóór elkaar. Alles wat wij doen, doen wij met het oog op de lange termijn. Het is niet mijn doel om zo snel mogelijk te groeien. Ik wil toekomstbestendig zijn.”

Niet inspelen op hypes, wel op trends die blijven

Albert kijkt bij alles wat hij doet naar de lange termijn. “Trends volg ik op de voet, maar ik speel niet in op elke modegril. Een hype is kortstondig, daarna zakt de vraag weer in. Dat is niet goed voor een bedrijf. Wij richten ons op trends en smaken waarvan wij denken: die blijven. Wij hebben bewust niet ingespeeld op de commotie rondom superfoods, maar 20 jaar geleden hebben we wel de trend van troebele vruchtensappen gevolgd. En die sappen zijn nog steeds in trek.”

Geen fruit uit eigen boomgaard

De boomgaard om het bedrijf heen heeft Albert altijd aangehouden. “Dat was toen onze passie, en nu is het nog steeds onze hobby. Hoe leuk is het als er iemand op bezoek komt en ons bedrijf ook echt in een boomgaard ligt?”

Toch gebruikt Schulp zelden fruit uit eigen boomgaard. “Dat is zonde. Fruit uit een boomgaard is normaal gesproken klasse 1. Dat zijn allemaal gave appels en peren. Wij gebruiken juist de buitenbeentjes. Fruit dat visueel minder aantrekkelijk is door bijvoorbeeld een afwijkende vorm of de kleur. Het gaat ons niet om de buitenkant, maar om de smaak die er in zit.”

De appel en de boom

Hoe ver valt de appel straks van de boom? Gaat de volgende generatie het bedrijf ook weer overnemen? Albert kijkt daar met gezonde spanning naar uit. “Het zal lastig worden om zelf een stapje terug te doen, dat wordt echt een leerproces. Maar het is ook mooi om mijn eigen kinderen wegwijs te maken en te zien groeien in het bedrijf. Als we het een beetje eens zijn over de koers komt het vast wel goed. Niet alles hoeft hetzelfde te blijven.”

Als de kinderen het bedrijf niet willen overnemen, accepteert Albert dat ook. “Ze moeten zelf kiezen wat ze gaan doen, we dwingen ze niet om hier te gaan werken. Lachend: “Maar met 10 kinderen hebben we ons best gedaan om die kans wel zo groot mogelijk te maken!”

Lees meer over kiezen voor familie

Schulp sappen