Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Uitgesproken concepten’. In deze rubriek passeren concepten de revue die iets heel bijzonders doen, of iets ‘simpels’ heel speciaal weten te maken. Ondernemers die durven te kiezen voor iets anders en uitblinken in originaliteit. We presenteren u de meest uitgesproken concepten, van zorg tot catering.

De bekendste bamiballen van Limburg

’t Smulhuis heeft een bijna legendarische status in het Limburgse Brunssum en verre omgeving. Vooral hun bamiballen zijn wijd en zijd bekend. Volgens eigenaar Hans Boumans heeft dat succes een logische oorsprong: “De basis van onze zaak is dat we echt koken. We maken onze bamiballen, nasiballen, loempia’s, 9 verschillende soorten kroketjes, marinades en sauzen allemaal zelf.”

Innovatie in dienst van traditie

Al die recepten zitten al vanaf de start van ’t Smulhuis, nu ruim 70 jaar geleden, in de familie. “Onze recepturen zijn niet alleen de basis onder ons succes. Ze zijn onze directe connectie met de vorige generaties.”

’t Smulhuis kent dus een lange traditie van frituren, waarbij eigengereidheid en innovatiedrang kenmerkend zijn voor de eerste tot en met de vierde generatie die hier onderneemt. “We hebben het onszelf qua productie in de loop der jaren makkelijker gemaakt met nieuwe apparatuur, maar de basis van smaken, ingrediënten en samenstelling is altijd hetzelfde gebleven.” En daarmee heeft ’t Smulhuis fans gecreëerd.

Smulhuis

Woensdag bamibaldag

Vooral de bamiballen van ’t Smulhuis zijn in trek. “We maken ze dagelijks vers. Er gaat hier geen bestelling de deur uit zonder dat er een bamibal bij zit. Toen we na onze zomervakantie van 3 weken weer open gingen liep het direct storm. Normaal gesproken verkopen we ongeveer 200 bamiballen op een woensdag. Ik had er voor de zekerheid maar 300 gemaakt, maar halverwege de dag moest ik er nog eens 120 bijmaken. De mensen hadden ons en onze ballen blijkbaar gemist.”

Smulhuis

Voortdurende vernieuwing

Hans en zijn vrouw Jacqueline runnen ’t Smulhuis als 4e generatie, samen met hun dochter Carmen en zoon Koen. Het is inmiddels een totaal ander bedrijf dan de frietkeet die de opa en oma van Jacqueline in 1948 begonnen. “En ook totaal anders dan de goedlopende cafetaria die Hans en Jacqueline in 1993 van haar ouders overnamen. Iedere generatie drukt er zijn eigen stempel op. “Wij hebben de zaak verbouwd, meer zitgelegenheid toegevoegd en er later ook een restaurantgedeelte aan toegevoegd waar je gerechten als schnitzel met een verse garnituur kunt eten.”

Investeren in innovaties

Hans kijkt alweer vooruit naar nieuwe aanpassingen. “Ik heb een achtergrond in bedrijfsautomatisering. Daardoor kijk je toch anders naar processen. Binnen 2 jaar willen we bijvoorbeeld volledig gasvrij zijn. Wij investeren voortdurend in de nieuwste apparatuur, omdat er nog veel winst te halen is uit innovaties. Voor ik onze nieuwe afbakoven kocht, ben ik tests gaan draaien op de universiteit in Bonn. Daar kwam ik er al snel achter dat elektrisch beter is. Het geeft een mooier resultaat en minder verbruik. Dat doet natuurlijk niet iedere ondernemer, maar ik vind dat je serieus moet kijken naar kosten en kwaliteit.”

Productie uitbesteden is geen optie

Met aantallen van honderden bamiballen per dag zou je in de verleiding kunnen komen om de productie uit te besteden of halffabricaten in te kopen. Maar dat is in ’t Smulhuis vloeken in de kerk. “Dat zou het begin van het einde zijn. Wij zoeken het liever in innovatie in de productieprocessen of apparatuur.”

Oplossingen zoeken voor bottlenecks

Anders denken, anders doen. Voor Hans is het een tweede natuur. “Vroeger stond er iemand op de vloer die de hele dag niets anders deed dan kroketten en bamiballen paneren. Daar hebben we inmiddels een speciale machine voor laten bouwen. Daarmee paneren we tien keer zoveel producten in slechts een tiende van de tijd. En zo kijken we steeds naar alle bottlenecks in het proces. De wereld staat niet stil. Die mogelijkheden moet je benutten.”

Lees meer klantverhalen

Smulhuis