Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Keuze van je leven’. Hierin interviewen we ondernemers die een rigoureuze beslissing namen. Veel mensen dromen over een ander bestaan, maar weinigen durven ook écht het roer om te gooien. Deze ondernemers deden dat wel. Op een tweesprong in hun leven maakten zij een bewuste, radicale keuze. Eentje met grote impact op hun zakelijke en privéleven.

Van witgoed naar speelgoed

Ze hadden in Antwerpen een goedlopende keten van wassalons opgebouwd. Maar uitbreiden werd steeds lastiger, en het echtpaar Caroline Carpentier en Filip Struyf belandde op een tweesprong. Ze volgden hun hart en bouwden Tarzan & Jane: de grootste binnenspeeltuin van Europa. Vernieuwend én met een echt goede brasserie. “We kunnen met vertrouwen zeggen: wat wij hier doen, dat bestaat nog nergens.”

De horeca kriebelde altijd al

Op een industrieterrein even buiten Heusden-Zolder openden Filip en Caroline Tarzan & Jane: een vernieuwende en reusachtige indoorspeeltuin. Een megaproject dat een bijzondere aanloop kende. Het echtpaar heeft in de afgelopen jaren een bloeiende business opgebouwd in wassalons. “We hadden er 18 in Antwerpen”, licht Filip toe. “Maar verder uitbreiden werd steeds lastiger en we belandden op een tweesprong.”

Caroline Carpentier en Filip Struyf

“Bij mij kriebelde de horeca altijd al een beetje”, vertelt Caroline. “Ik wilde na school per se een horecaopleiding doen. Omdat het me toch lastig leek de horeca te combineren met een gezin, volgde ik na de Hotelschool in Antwerpen nog een docentenopleiding in de richting Voeding en Gezondheid. Toch ook iets met eten, dat bleef me trekken. Maar het lesgeven paste niet bij me en uiteindelijk ben ik ook in de wassalons gaan ondernemen met Filip.”

Twijfel over de volgende stap

Tot ze gingen twijfelen over de volgende stap. “Ik wilde nog wel eens leidinggeven aan een echt groot bedrijf”, vertelt Filip. “18 wassalons is natuurlijk niet niks, maar het waren onbemande bedrijven. Dat heeft toch een andere dynamiek dan iets creëren met een team.” Caroline had op haar beurt de horeca nooit uit haar hart weten te verbannen. “Ik ben ontzettend graag in contact met mensen. Horeca was voor mij nog altijd een droom.”

Tarzan en Jane

Kogel door de kerk

De kogel ging door de kerk: de wassalons werden in fasen verkocht om plek te maken voor andere dromen. Het idee om horeca te combineren met een binnenspeeltuin ontstond eigenlijk door hun eigen ervaring. Caroline: “Als we met onze jonge dochters pretparken bezochten, misten we daar een volwassen aanbod voor de ouders: de mogelijkheid om op goed brasserieniveau te kunnen genieten. Ook in het ‘gewone’ aanbod van frietjes en ijsjes zagen we kansen. Ouders die bij een speeltuin op bezoek zijn, krijgen vaak vriendjes en vriendinnetjes mee. Dan moet je al snel 4 of 5 kindermaaltijden afhalen bij het loket en iets voor jezelf. Een heel gedoe. Dat vinden wij niet gastvrij. Daarom kunnen de ouders en kinderen bij ons straks zelf bestellen, maar bezorgen wij aan tafel.”

Dochters als testpanel

Vanwege de verkoop van hun oude zaak, had het stel de luxe om 2 jaar lang te kunnen nadenken over dit concept. Filip: “In die periode hebben we tientallen speeltuinen bezocht met onze dochters als testpanel. Dan bekijk je een pretpark en de bijbehorende horeca net even anders. Daarom kunnen we met vertrouwen zeggen: wat wij hier doen, dat bestaat nog nergens.”

Twee dromen komen uit

Naast een gedeelte met friet en snacks, heeft Tarzan & Jane een mooie brasserie met een barbecueconcept. “Een écht kwalitatieve keuken bij een speelparadijs is iets nieuws. Ouders zijn vaak veroordeeld tot friet en een kroket.” Voor Caroline komt haar horecadroom uit. “Ik mag gasten bedienen en ik kan hier ook nog met kinderen werken. Mijn beide opleidingen vallen zo op hun plek.” Ook voor Filip komt een droom uit met Tarzan & Jane: de wens om een grote organisatie op te zetten en te leiden.

Wandelend geweten

Samen zijn ze een sterk team. Filip heeft geen ervaring in de horeca, maar juist daardoor is hij een goede sparringpartner voor Caroline. “‘Waarom moet de wijnkaart zo uitgebreid? Waarom zoveel verschillende witte wijnen?’ Dat wil ik als ondernemer weten”, beaamt Filip. Caroline: “Dat moet ik allemaal uit kunnen leggen. Hij is een beetje het geweten van onze zaak. Soms is dat irritant, maar het is goed die frisse blik te behouden.”

Lees meer klantverhalen