Kiezen voor familie

In deze rubriek zoomen we in op familiebedrijven. Wat zijn de voor- en nadelen van een familiebedrijf? Hoe verloopt de samenwerking tussen de generaties? En hoe zorg je voor een goede balans tussen traditie en vernieuwing?

banners_smaakmakers_747x498_molenzicht2.jpg

Hotel Molenzicht

Hanneke Brouwer werkte 50 jaar bij Hotel Restaurant Molenzicht op Ameland. Toen droeg ze het stokje over aan haar neef Prem en zijn vriendin Sandra. Die besloten een nieuwe weg in te slaan.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_brouwhotel_parkzicht.jpg

Brouwhotel Parkzicht

Hotel Parkzicht begon in 1931 als klein hotelletje met 5 kamers, 2 zaaltjes en een café. Inmiddels staat de 4e generatie aan het roer en heeft het hotel 47 kamers, een restaurant, grand café, grote zaal en kleine zaal. En ze brouwen hun eigen bier.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_restaurant_o&o3.jpg

Restaurant O&O

Van traditioneel restaurant uitgroeien tot een van de betere Aziatische restaurants van Nederland. Dat lukte de familie Tsang met hun Restaurant O&O, dat ze sinds 1982 in het Brabantse Sint Willebrord runnen.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_vakantiehotel_brabander3.jpg

Vakantiehotel Der Brabander

In 1986 openden Marja en Rob Meurs hun Vakantiehotel Der Brabander, een klein hotelletje met 8 kamers onder aan de piste in Winterberg. Hier werden hun 4 kinderen geboren. En met de groei van het gezin, groeide ook het hotel.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_musetti3.jpg

Musetti

In 1934 serveerde Luigi Musetti zijn eerste kopje koffie in zijn coffeeshop in de Italiaanse stad Piacenza. Bereid met zijn eigen kleine koffiebrander. Ruim 80 jaar later is Musetti koffie in meer dan 60 landen verkrijgbaar.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_boerderij_meerzicht3.jpg

Boerderij Meerzicht

Ooit runde de familie van Duijnhoven een boerenbedrijf in boerderij Meerzicht in Amsterdam. In 1939 begon de oma van Arnold en Petra van Duijnhoven hier een theeschenkerij en nu worden er ook pannenkoeken gebakken.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_schulp3.jpg

Schulp Vruchtensappen

Albert Schulp deed een opleiding tot fruitteler, om als 5e generatie het fruitbedrijf van zijn vader over te kunnen nemen. Maar begin jaren 90 ging het slecht met de Nederlandse fruitteelt, en Albert besloot het roer finaal om te gooien. Hij ging sappen maken. Tot grote schrik van zijn vader, die 40 jaar had gezwoegd om het fruitbedrijf op en uit te bouwen.

Lees meer

banners_smaakmakers_747x498_treasure_dim_sum3.jpg

Treasure Dim Sum

Wat ooit begon als een klein restaurantje in Amsterdam, waar Man Kin Ho het Nederlandse volk de échte Chinese eetcultuur wilde laten ervaren, groeide uit tot een enorme productielocatie van 2000 m2. Inmiddels staat de 2e generatie aan het roer van Treasure Dim Sum Products. Hun ambitie? Zorgen dat iedere Nederlander binnen nu en 10 jaar weet wat échte dimsum is

Lees meer