Blue Sakura: sushi in een kerk

Sushi serveren in een kerk. Geen alledaagse combi, maar in Zwolle kan het. Daar bestiert Nigel Dong, samen met drie kompanen, sushi- & grillrestaurant Blue Sakura. Vier vrienden die naast hun Aziatische roots ook een passie voor de horeca delen. “We zijn heel gedreven om hier iets bijzonders neer te zetten.”

Ondernemen in een kerk

Het voormalig kerkgebouw aan het Bethlehemkerkplein is door de jonge ondernemers omgetoverd tot een eigentijds restaurant. De uitstraling is warm, het interieur stijlvol modern, terwijl de authentieke details van het gebouw zoveel mogelijk zijn behouden. De preekstoel, het orgel en het hoge gewelfde plafond zijn nu eyecatchers in het interieur.

Nigel vertelt: “Toen we op zoek gingen naar een geschikte locatie om onze eigen zaak in te starten, stuitten we op deze kerk. Het voelde direct goed en we zagen meteen het potentieel.

Blue Sakura

Voordat wij er in kwamen, werd de kerk regelmatig gebruikt voor evenementen. Daarom hadden we het vertrouwen dat het ons zou lukken om de vergunningen rond te krijgen, ondanks de monumentenstatus die er op het pand lag.” Het lukte ook, maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Blue Sakura Zwolle bestaat inmiddels bijna zes jaar. Recent is de indeling vernieuwd en is het restaurant volledig opnieuw ingericht. “We hebben anderhalve maand verbouwd. Eigenlijk is het pas net klaar. De kleuren zijn anders, de layout is opener, de stoffen en motieven zijn nieuw”, vertelt Nigel trots. “Alles ziet er nu fris en strak uit alsof we net geopend zijn.”

Blue Sakura

Aziatische roots

De mannen hebben alle vier een horeca-achtergrond. Nigel’s ouders hebben zelf ook altijd in restaurants gewerkt. “Sowieso zijn Aziaten in het algemeen veel met eten bezig”, lacht Nigel. “Op het moment dat ik thuiskom, is dat het eerste waar ik aan denk. Wat zullen we gaan eten met elkaar? We zijn alle vier heel gedreven en hebben ondanks onze jonge leeftijd al veel ervaring opgedaan, veel gezien, gehoord en geproefd. We zitten vol met ideeën en inspiratie die we hier willen doorvertalen naar goede gerechten en een fijne sfeer.”

De menukaart is enorm uitgebreid, met allemaal kleine hapjes. “Wat wij het liefst zien is dat gasten allerlei verschillende gerechten van de kaart bestellen en dan lekker met elkaar delen en van alles wat proeven. Dat is echt dineren op zijn Aziatisch”, verklaart Nigel. “Maar uiteindelijk is de keuze natuurlijk aan de gast. De cocktailbar hebben we vorig jaar aan ons concept toegevoegd. Nu kunnen we aan gasten die dat op prijs stellen ook een mooie cocktail of een goed glas wijn serveren.”

Een trekpleister

Het restaurant biedt plek voor 220 gasten. In de zomer wordt het terras uitgezet op het kerkplein. “Wij delen het plein met de andere horecagelegenheden. Toen we hier net begonnen was het maar een saaie bedoening. Maar inmiddels is er veel meer horeca bijgekomen en wordt het steeds leuker en sfeervoller. Het plein wordt zo steeds meer een echte trekpleister voor Zwolle. En wij dragen daar graag ons steentje aan bij.”


Landelijk & Stedelijk

De stadse horeca is booming. Zowel in de ‘big four’ als in provinciesteden weten de gasten de horeca goed te vinden. Maar de stad blijkt niet de enige vruchtbare bodem voor succesvolle horeca. Ook het buitengebied heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de consument. In de groeiende horecamarkt blijkt er ruimte voor beide.

Benieuwd naar meer inspirerende landelijke succesverhalen? Ontdek ook de Gerardushoeve in Epen, of restaurant BEUM in Dorst.

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen