Bold Rooftopbar: het beste uitzicht van Maastricht

Ondernemers Pieter van Veldhoven en Rob Dresen zijn bekende gezichten in de Maastrichtse horeca. Met een rijkgevulde rugzak vol ervaring exploiteren ze sinds april 2019 samen Bold Rooftopbar op de 8e verdieping van de oude Sphinx-fabriek – waar tegenwoordig The Student Hotel in huist. “Je krijgt Maastricht op geen betere manier te zien dan hier.”

Direct van 0 naar 100

Bij toeval kregen Pieter en Rob allebei in een vroeg stadium lucht van de verbouwplannen op het Sphinxterrein, en werd hun interesse gewekt. “Een jaar of 2,5 geleden waren de eerste gesprekken al”, vertelt Pieter. “De mensen van The Student Hotel besloten dat ze de rooftop het beste extern konden laten exploiteren en vonden ons de aangewezen personen om dat te doen. In februari 2019 hebben we uiteindelijk het contract getekend en half april zijn we opengegaan.”

Rob: “Het was bizar wat er die eerste weken gebeurde. We hadden natuurlijk wel verwacht dat heel Maastricht zou komen kijken, maar toch heeft de drukte ons overvallen.” Pieter vertelt: “Het was ook nog paasweekend en de Amstel Gold Race werd gereden, wat beide veel extra volk trekt. We konden niet echt rustig ergens naartoe groeien, het was meteen van 0 naar 100.”
Bold Rooftopbar

Het Studenthotel richt zich – zoals de naam al aangeeft – naast reguliere hotelgasten vooral op studenten die er meerdere weken of maanden verblijven. In totaal huisvest het hotel zo’n 250 internationale studenten met 41 verschillende nationaliteiten. Rob: “Die zijn qua horeca wel wat gewend en kennen rooftops al veel langer dan wij hier in Nederland. Zij vinden het hier helemaal fantastisch en hebben ook nog eens wat te besteden. Dat is voor ons een waardevolle kern van bezoekers.”

Internationale vibe

Bold is zes dagen per week open van 12 tot 12 uur. “De keuken sluit om 21 uur en na 23 uur laten we alleen nog maar hotelgasten nieuw binnen”, vertelt Rob over het deurbeleid. “Met onze menukaart proberen we de dingen net even anders neer te zetten dan ze hier in het zuiden gewend zijn. Qua smaken overheersen Aziatische en Zuid-Amerikaanse accenten. Rond lunchtijd serveren we veel streetfood-style-gerechten. Voor het diner kiezen we voor kleine sharing dishes.”

Bold Rooftopbar

De internationale vibe is vanaf de eerste dag overal in doorvertaald. Van het interieur tot de signing en van de menukaart tot de cocktails en het bier. “Op sommige momenten zijn we wel een beetje vervloekt dat we geen lokaal biermerk hebben gekozen, maar dat we voor Heineken zijn gegaan en dan ook nog op fles. Maar als je vol gaat voor herkenbaarheid voor je internationale gast dan past daar wat ons betreft maar één merk bij”, aldus een stellige Rob.

Tijd voor creativiteit

In de opstartfase zijn de mannen vooral bezig geweest om de basics op orde te krijgen. “Wij zijn nog steeds iedere dag aan het finetunen, maar nu breekt eindelijk ook de periode aan waarin er ook ruimte komt voor creativiteit”, aldus Pieter. Rob vult aan: “Dat hebben wij ook wel nodig, dat je hier iets anders neer gaat zetten dan standaard. Anders hadden we ook voor een meer traditionele plek kunnen kiezen. Je krijgt Maastricht op geen betere manier te zien dan hier. Ons terras heeft een uniek uitzicht, 360 graden rond, daar kunnen we heel toffe dingen mee gaan doen.”


Landelijk & Stedelijk

De stadse horeca is booming. Zowel in de ‘big four’ als in provinciesteden weten de gasten de horeca goed te vinden. Maar de stad blijkt niet de enige vruchtbare bodem voor succesvolle horeca. Ook het buitengebied heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de consument. In de groeiende horecamarkt blijkt er ruimte voor beide.

Benieuwd naar meer inspirerende landelijke succesverhalen? Ontdek ook BY AMI in Rotterdam, of Blue Sakura in Zwolle.

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen