BY AMI: instagrammable tot in ieder detail

Op de oostflank van de Kop van Zuid in Rotterdam, pal naast het Nieuwe Luxor, vind je BY AMI. Een moderne urban bistro met instagrammable interieur en een kaart vol internationale fusiongerechten. Ondernemer Ahmed Baglari maakt met zijn zaak een duidelijk statement: “Ik ga voor kleur en positiviteit, ik wil echt een good vibe overbrengen.”

Onder vrienden

Je spreekt het uit als ‘bij áámi’. “Ami is mijn roepnaam voor familie en vrienden”, verklaart Ahmed. “En ami betekent vriend in het Frans. In deze zaak wilde ik graag een huiskamersfeer creëren, alsof je onder vrienden bent. Zo kwam ik op die naam. Dit concept is echt mijn persoonlijke passie en je krijgt er mijn persoonlijke service.”

Ahmed loopt al een tijdje mee in de horeca. “Ik heb al 17 jaar ervaring.” Hij werkte jarenlang in de keuken als chef-kok en later als leermeester, maar deed ook de voorkant. Gastheer zijn, personeel begeleiden, social media en marketing opzetten, concepten ontwikkelen en opstarten. “Ik ben van mezelf erg creatief, dus op een gegeven moment dacht ik: nu ga ik voor mezelf beginnen. Veel mensen waren direct enthousiast en hadden vertrouwen dat ik erin zou slagen. Vandaar dat ik als starter de kans heb gekregen om zo’n grote locatie te bemachtigen op deze A-locatie.”

BY AMI

Droomstart

Eind 2018 opende BY AMI de deuren. De zaak beleefde een droomstart. “We kregen enorm veel publiciteit, hebben in tal van magazines gestaan en veel influencers en bloggers over de vloer gehad.” Bij binnenkomst komt het interieur je direct tegemoet. In positieve zin. Aan twee wanden sieren levensgrote muurschilderingen. Roze en turquoise voeren de boventoon. Ahmed vertelt: “Het is allemaal enorm snel gegaan. Uiteindelijk heb ik het interieur helemaal zelf bedacht. Het concept zweefde al jaren in mijn hoofd rond en bouwde zich steeds verder op bij iedere vakantie of horecabezoek.”

BY AMI

Weg met die voorspelbaarheid

Het is de voorspelbaarheid van veel horecazaken waar Ahmed zich tegen af zet. “Ik zag in de horeca heel veel industrieel, zwart en hout en overal hetzelfde eten. Of zaken gingen juist uitsluitend vegan koken of alléén vlees serveren. Toen dacht ik, ik wil helemaal niemand uitsluiten.” En dus serveert Ahmed een driegangen-veganmenu, maar ook vlees- en visgerechten. “We koken internationale fusiongerechten, veel sharing, veel pairings, echte kleurexplosies op je bord. Onze kookstijl is gericht op duurzaamheid: veelal biologisch, seizoensgebonden, met verse ingrediënten en alleen met duurzaam vlees.”

“Ik ga gedurfd voor kleur en positiviteit, ik wil echt een good vibe overbrengen. Ik heb een instagrammable zaak die direct het wow-gevoel geeft, maar het is niet alleen uiterlijk vertoon. We verrassen de gasten uiteindelijk met service, gastvrijheid en kwaliteit. Niet met stijve etiquette, maar door ze het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Mensen zitten hier gerust drie à vier uur te tafelen, zonder dat ze het door hebben. Dat is weer dat amicale. Mensen voelen zich heel gauw op hun gemak. Daar ben ik nog wel het meest trots op: hoe we dit allemaal neer weten te zetten met een ontzettend jong team.”


Landelijk & Stedelijk

De stadse horeca is booming. Zowel in de ‘big four’ als in provinciesteden weten de gasten de horeca goed te vinden. Maar de stad blijkt niet de enige vruchtbare bodem voor succesvolle horeca. Ook het buitengebied heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de consument. In de groeiende horecamarkt blijkt er ruimte voor beide.

Benieuwd naar meer inspirerende landelijke succesverhalen? Ontdek ook Felix Pakhuis in Antwerpen, of Bold Rooftopbar in Maastricht.

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen