Felix Pakhuis: Lokaal en internationaal als vanzelfsprekend

In een van de fraaiste pakhuizen van Antwerpen, aan een weg geplaveid met kinderkopjes die uitkomt op de kade, zit sinds tien jaar restaurant en ‘socioculinaire hotspot’ Felix Pakhuis. Een bijzondere plek, met bevlogen eigenaren op zoek naar culinaire verbinding. En wat hen betreft is die zoektocht nog lang niet klaar: “Het is onze missie de wereld gelukkiger te maken door het omvormen van historische panden tot socioculinaire hotspots.”

Putten uit een rijk verleden

De Antwerpse haven was in vervlogen tijden het centrum van de wereld en de toegangspoort tot Europa voor producten uit exotische oorden. Daarnaast kende de stad een rijke culinaire traditie met superieure producten uit de Noordzee en het rijke Bourgondische achterland. Ondernemers Ivo De Beer en Tom Le Clef lieten zich tijdens de aanbesteding voor de locatie ruim tien jaar geleden inspireren door dat smaakrijke verleden.

Felix Pakhuis

“Geïnteresseerde ondernemers moesten een plan voorleggen aan de stad om hier te mogen ondernemen. Wij doken in de geschiedenis van het pakhuis en kwamen erachter dat de boten hier echt pal voor de deur hun vracht losten. Het ging daarbij veel om etenswaren als citrusvruchten, koffie, specerijen, hop, wijn en kaas. Allemaal elementen waarop wij ons concept wilden bouwen. Dat verhaal overtuigde de stad.”

Te vroeg

Samen met zijn compagnon startte Tom, naast het restaurant, ook een foodmarkt in het pakhuis. De ruimte leende zich daar perfect voor. Tom: “Helaas waren we iets te vroeg met dat concept. Het liep goed, de omzetten waren prima, maar toch bleek het niet rendabel met alle verschillende eet- en drankstands. We moesten stoppen, maar sluiten niet uit dat de combinatie van retail en horeca nog eens terugkeert.” Nadat het marktconcept verdween, besloten de ondernemers zich te focussen op de twee andere basispijlers van Felix Pakhuis: restaurant en events.

Vrienden van de Felix

“Onze keuken serveert gerechten met lokale producten die we aanvullen met ingrediënten van over de hele wereld. Het concept wordt daarmee gedreven door de locatie. Die internationale invloeden horen hier historisch gezien thuis. We zijn een laagdrempelig concept waarin we zoveel mogelijk met huisgemaakte producten werken. Wij roken zelf zalm, infuseren gin, maken limoncello, schenken ons eigen Felix-bier en hebben binnenkort een eigen koffieblend. Dat ambacht willen we laten zien. Dat is de reden dat we onze ‘Vrienden van de Felix’ uitnodigen voor culinaire bijeenkomsten. Wij vinden het heel belangrijk een actieve foodcommunity te bouwen rond de Felix.”

Felix Pakhuis

Historische hotspots

Naast het Felix Pakhuis staat dezelfde groep medewerkers ook in voor de exploitatie van de Bourla-schouwburg. Tom: “Het is onze missie de wereld gelukkiger te maken door het omvormen van historische panden tot socioculinaire hotspots. En dat houdt niet op bij de Felix en Bourla. We hebben nog een historisch pand op het oog. Zo’n gebouw heeft al een ziel en dat is wat wij zoeken. Onze ondernemingen zijn een soort culinaire stadskathedralen. Wij zoeken die sociale functie, willen mensen verbinden door het restaurant en met onze culinaire evenementen. Felix betekent niet voor niets ‘geluk’ in het Latijn. Dat delen wij graag.”


Landelijk & Stedelijk

De stadse horeca is booming. Zowel in de ‘big four’ als in provinciesteden weten de gasten de horeca goed te vinden. Maar de stad blijkt niet de enige vruchtbare bodem voor succesvolle horeca. Ook het buitengebied heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de consument. In de groeiende horecamarkt blijkt er ruimte voor beide.

Benieuwd naar meer inspirerende landelijke succesverhalen? Ontdek ook Bold Rooftopbar in Maastricht, of Bobbi's Bar in Breda.

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen