Lokaal 55: ambassadeur van Sneek

Henk en Hanneke Hanenburg hadden al een kookstudio aan huis, even buiten Sneek, toen ze in 2011 richting de Friese stad reden. Het lot had een wegomleiding in petto die leidde langs een oud slachthuis, aan de rand van een klein industrieterrein. Niet direct een logische plek voor een horecazaak, maar Hanneke zag meteen potentie in het oude slachthuis. “Ik zei direct dat het een perfecte plek zou zijn voor ons concept: Lokaal 55.”  

Duister maar prachtig

Hanneke: “Onze kookstudio groeide eigenlijk te hard. We moesten regelmatig groepen ontvangen in onze eigen keuken en woonkamer omdat de andere ruimtes vol zaten. Het was tijd om uit te breiden en deze plek bood alles wat ik zocht.” De makelaar zag het pand eigenlijk niet zitten omdat de gemeente eerdere initiatieven had tegengewerkt. Maar het enthousiasme van Henk en Hanneke gaf de doorslag. Hanneke: “Het was verwaarloosd en duister, maar de ruimtes vonden we direct prachtig.” Henk: “We waren meteen in gedachten aan het inrichten, zo enthousiast werden we van de plek. En de gemeente bleek toch mee te willen bewegen.”

Lokaal 55: ambassadeur van Sneek

Entree van Sneek

De gemeente had een duidelijk belang bij de ontwikkeling van Lokaal 55. Henk: “Er kwam al snel groen licht om te starten. Ook van de bank. Friesland is natuurlijk dé provincie voor watersport. Dat maakt de Houkesloot, het water waar Lokaal 55 op uitkijkt, een van de belangrijkste toegangswegen tot de stad. Daar wilde de gemeente graag een visitekaartje afgeven en met dit historische pand straalt de entree van Sneek meteen iets bijzonders uit. Lokaal 55 is een ambassadeur van Sneek.”

Lokaal 55: ambassadeur van Sneek

Schone lei

Wie nu Lokaal 55 binnenloopt moet moeite doen zich hier een duistere ruimte voor te stellen. De entree baadt in het licht en gasten die de parkeerplaats aflopen hebben direct zicht op het water achter het gebouw waar plezierjachten voorbij varen. Het enige dat nog herinnert aan het verleden zijn de rails, hoog aan het plafond, waar de karkassen aan hingen. “Het was in het begin vooral een kwestie van heel veel weghalen”, vertelt Henk.

Verscholen schoonheid

“De varkens werden vroeger aan de achterzijde aangevoerd bij het slachthuis. Omdat dat natuurlijk niet zo’n prettig gezicht is, lieten ze de waterkant zoveel mogelijk dichtgroeien. Daardoor lag het pand verscholen. Binnen was het puur functioneel ingericht. Toen we al die hokken, schotten en begroeiing eenmaal hadden verwijderd, brak het licht door en werd zichtbaar hoe mooi dit industriële pand is. Het is gebouwd volgens de principes van de Amsterdamse School, een expressionistische bouwstijl uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Mede daarom kozen we voor de naam Lokaal 55.”

Ondernemersspeeltuin

Bij het slachthuis hoorden ook een erf, een aanlegsteiger, twee woonhuizen, een noodslacht, een laboratorium, een zouthok en een oude stal. Al die ruimte en gebouwen maakten het project tot een ondernemersspeeltuin. Ingrediënten voor alle mogelijke belevingen zijn aanwezig: intimiteit, grote zalen, water, uitvalswegen richting de snelweg en tóch op loopafstand van het centrum met plek voor kinderen in de speeltuin. Overal konden Henk en Hanneke een mooi plan op loslaten.

Geschiedenis omarmen

De oude functie van het gebouw zorgt ook nog wel eens voor bijzondere situaties. Hanneke: “Een groep van Milieufederatie Friesland had eens een workshop gewonnen in onze kookstudio. Een gezellige dag en natuurlijk volledig vegetarisch. Een van de deelnemers vroeg waar eigenlijk die haken aan het plafond toe dienden. Dat zijn natuurlijk de haken waarmee de karkassen werden getransporteerd toen het nog een slachthuis was. Ze konden er gelukkig zelf om lachen. In het begin hielden we het verhaal van het slachthuis een beetje stil uit angst voor negatieve reacties. Nu omarmen we de geschiedenis en laten we het gewoon zien.”

Lokaal 55: ambassadeur van Sneek

Tweede Leven

Met de leegloop van de oude binnensteden, het verdwijnen van traditionele industrieën en de ontkerkelijking, neemt het aantal horecazaken dat zich vestigt in oude iconische gebouwen toe. In de rubriek Tweede Leven vertellen trotse ondernemers de sterke verhalen van ‘hun’ gebouw. Ontdek bijvoorbeeld hoe andere ondernemers een afgebrande snackbar (Ter Marsch & Co), houtzagerij (Mr. Sammi) of tramremise (NOOIJ DUTCH DELI) omtoverden in bruisende horecabestemmingen. 

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen