Koffie met persoonlijkheid

Restaurant Lyf’s & de koffie-experts van HANOS

Koffie is het visitekaartje tijdens een eerste kennismaking met het restaurant en de afsluiting van het zorgvuldig verzorgde diner. Als de koffie niet klopt, is de ervaring niet optimaal. Juist daarom zoeken ondernemers én HANOS naar de perfecte koffie mét unieke signatuur. Lyf’s in het Friese Beetsterzwaag is een restaurant dat niet gaat voor het meest exclusieve, maar wel voor het allerbeste. Ondernemer Theun Rooks klopte aan bij HANOS voor een eigen blend.

Restaurant Lyf’s

Naar wat voor koffie zochten jullie?

Theun: “Wij wilden echt een persoonlijke blend die bij ons past. Ik wilde een blend die smaakt naar echte ouderwetse koffie met daarin een hint van onder andere karamel, chocolade en noten. Niet te donker gebrand en met lichte zuren. En het moest eerlijke koffie zijn, dat past bij onze eerlijke keuken. Met die vragen ging ik naar de branderij van HANOS.”

Koffie is een visitekaartje. Het moet naar koffie smaken en niet doorslaan in de zuren. Dat proef ik echt op veel plekken. Daar schieten de barista’s door in hun eigen smaak en serveren ze echt heel zure koffie. Op een gegeven moment vind ik dat gewoon niet lekker meer.”

Koffie met persoonlijkheid | Restaurant Lyf’s

Hoe ontwikkelde jij jouw perfecte koffie?

“Het was belangrijk dat we vertrouwen hadden in de koffiebrander. Hij moest de koffie kunnen maken die wij in ons hoofd hadden. De brander had drie verschillende blends samengesteld die in de buurt moesten komen van mijn vraag. Daar zat de blend tussen de we hier nu hebben. Dat was meteen in de roos, we hoefden er niets meer aan te doen.”

“Wat helpt: ik sta in de keuken en proef altijd alles. Dan durf je op je eigen kracht te vertrouwen. Natuurlijk hebben we vaste gasten laten proeven en die waren gelukkig ook enthousiast. Dan weet je dat je goed zit.”

Koffie met persoonlijkheid | Restaurant Lyf’s

Wat voor koffie is het geworden?

“We serveren een duurzame 100% Arabica met bonen uit Brazilië, Honduras en een klein deel uit Ethiopië. Dat biedt een balans die aanspreekt met een volle koffiesmaak en een hint van zuren van de Ethiopische bonen die de koffie spannend maakt.”

“Gasten bestellen vaker een tweede kopje dan vroeger. Sommige mensen die normaal gesproken suiker in hun koffie doen, laten dat bij onze blend achterwege. Dat vind ik echt een compliment voor de pure smaak.”

Gaat de service nog verder dan de samenstelling van jouw persoonlijke blend?

“De kwaliteit en staat van de apparatuur is natuurlijk essentieel. Daarom komt HANOS regelmatig langs om de machine te controleren, de doorlooptijd te checken en de molen opnieuw af te stellen.”

“Daarnaast zijn we echt geholpen meer te halen uit onze koffie. We kregen suggesties voor mooie ijskoffies en trainingen van de barista van HANOS. Dat biedt echt een geweldige meerwaarde.”


Kies uw eigen koffieblend bij HANOS

Was het vroeger veilig in de horeca om te kiezen voor een groot merk dat stond voor kwaliteit, tegenwoordig is het juist een bewijs van kunde en onderscheidend vermogen om te kiezen voor koffie naar eigen blend.

Unieke blend en behandeling

Op onze vestigingen merken we dat steeds meer ondernemers zoeken naar een persoonlijke koffie. Een blend die past bij het bedrijf, de persoonlijkheid van de ondernemer en de stijl van de patisserie of de lunch. Om meerwaarde te bieden, stelt HANOS niet alleen unieke blends samen, maar wordt er ook dieper nagedacht over de perfecte behandeling van de bonen. Zo is er een barista in dienst die de hoogste internationale trainings certificaten heeft behaald. ;

Culinaire kwaliteit

Dankzij de nauwe samenwerking tussen de koffie-experts en de culinair adviseurs van HANOS worden alle combinatiemogelijkheden onderzocht. Samen bedenken zij welke blends werken bij welke gerechten, hoe koffiecocktails het concept helemaal af kunnen maken en hoe ze de beste koffie in de mooiste desserts kunnen verwerken.

Koffie met persoonlijkheid | HANOS
Kies uw eigen koffieblend bij HANOS

De investering waard

Internationaal zien we dat de gasten bereid zijn meer te betalen voor een echt goede koffie. Want ook de gast weet dat kwaliteit een prijs heeft. Maar dat maakt ze niet minder kritisch. Vandaar dat ondernemers steeds meer investeren in een mooie machine, trainingen en een bijzondere blend van de hoogste kwaliteit.

Ook uw eigen koffieblend in uw zaak?

Ga net zoals Theun Rooks op zoek naar de perfecte blend.

Lees meer

Verder lezen

Benieuwd naar de expertise en visie van andere chefs en vakspecialisten? Ontdek dan ook de verhalen over bier (Nes Café), duurzame vis (Lyf’s) en en wijn (The Harbour Club).

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen