Brasserie Monastère: Franse klassiekers in Delft

Van een bescheiden wijnbar veranderden ondernemers Nathalie de Wit-Hogenboom en haar man Ron hun bedrijf in het centrum van Delft in een ruim opgezette Franse bistro. En met daverend succes. “Monastère straalt kwaliteit en herkenbaarheid uit.”

Al lang op het oog

Het verhaal van Brasserie Monastère begint al lang geleden. Tot 1595 bevond zich aan het plein namelijk een klooster. Maar behalve de naam, verwijst weinig naar die verre geschiedenis. En over geschiedenis gesproken: in de horeca is tien jaar een eeuwigheid. En precies zolang wilden ondernemers Nathalie en Ron hun bedrijf WijnbarRon in Delft al uitbreiden. Al die tijd hadden ze het pand van de buurman op het oog. Maar die wilde niet verkopen.

“Dit pand was een kringloopwinkel aan het horecaplein”, vertelt Nathalie. “Maar die ondernemer zat in een prima pand op een mooie locatie. Dus hij hoefde niet zo nodig weg.” Uiteindelijk werd de kringloopwinkel toch gesloten. De huisbaas wist van de interesse van Nathalie en Ron en de deal was snel rond.

Brasserie Monastère

Een plek voor Franse klassiekers

Nathalie had tijdens de lange aanloop naar de aankoop bepaald niet stilgezeten. “Wij dachten er al tien jaar over na wat we zouden willen als we uit konden breiden. Welke uitstraling, wat voor concept? Dus daar waren we al heel ver mee. Klassiek, toegankelijk en tijdloos moest het worden. In de stijl van de brasseries van Parijs met klassieke tegels en kwaliteitsmaterialen. Delft heeft veel restaurants, maar wij misten nog een plek waar je de Franse klassiekers kunt bestellen. Daar wilden we de perfecte zaak rond ontwerpen.”

Brasserie Monastère

Sparren en vertalen

Nathalie deed zelf een opleiding in styling en vormgeving en werkte eerder als ontwerper en styliste. Het concept was dus al in een zeer vergevorderd stadium toen ze bij Kaja aanklopte om samen het traject in te gaan om de nieuwe zaak neer te zetten. Nathalie: “We hadden al een bevriende architect gevraagd om de ruimte in te tekenen en met die plannen zijn we gaan schetsen. Daar kwam al een basisplan uit voor de indeling. Van daaruit zijn we met Kaja aan de slag gegaan bij Studio Senses in Delft.”

Vertaling naar de juiste stijl

“Met onze eigen moodboards en de tekeningen van de architect kwamen we al heel snel tot een sfeer. Dat wilden we met Kaja uitwerken. Samen met Rosa, de designer van Kaja, konden we sparren over de details. Dat klikte direct. Het ging vooral om het zoeken van stijlen voor de stoelen en ik wilde heel graag een echt Franse bar met marmer en eikenhout. Zij begreep precies wat mijn ideeën waren en kon die vertalen in de juiste stoffen en materialen.”

Perfecte communicatie

Ook bijzonder aan het project: de designers van Kaja en de experts van grootkeukenleverancier Van Gestel werkten samen aan Monastère. “We merkten gaandeweg het traject eigenlijk welke voordelen dat had”, zegt Nathalie. “Tijdens de designfase en in de aanloop naar de verbouwing sluiten ze vaak aan zodat ze precies weten welke wijzigingen er zijn en wat dat betekent voor de leidingen, de routing en de indeling van de keuken. Dat het volledige team onderling zo communiceert, met ons en met elkaar, dat is echt een zorg minder in een tijd dat je volop stress hebt.”

Veel complimenten

Nathalie heeft nauwelijks tijd stil te staan bij de uitstraling van haar nieuwe zaak, want heel Delft lijkt voor de deur te staan. “Het was eigenlijk direct druk en we merken dat we ook veel meer passanten trekken. Doordat het die klassieke en open uitstraling heeft, is het voor bezoekers die langslopen meteen duidelijk wat ze hier kunnen verwachten. We krijgen veel complimenten over de rust en de prettige akoestiek. De inrichting is stijlvol zonder te veel tierelantijnen. Dat past ook perfect bij de menukaart en de keuken: geen schuimpjes en gelletjes op het bord, maar herkenbare klassiekers van hoge kwaliteit.”

Brasserie Monastère
Brasserie Monastère

Kaja: Communicerende vaten

Kaja bewees zowel haar creatieve als organisatorische meerwaarde bij de nieuwe inrichting van Brasserie Monastère. De horecaondernemers van het bedrijf hebben ruime ervaring met horeca en met design. Dan is goed luisteren de sleutel om mee te kunnen denken tijdens de eerste ontwerpfase.

Tijdens de verbouwing van het historische pand in de binnenstad van Delft bleek de kracht van de specialisten van HANOS die samenwerkten als communicerende vaten. Doordat de designers van Kaja nauw overlegden met de projectadviseurs van Van Gestel werd een aanpassing in apparatuur, routing of indeling van de één direct ingetekend en opgelost bij de ander. Het resultaat? De indeling is tot op de millimeter nauwkeurig afgestemd, de routing loopt overal optimaal en zowel het design als de keuken komen optimaal tot hun recht in uitstraling en functionaliteit.


Verder lezen?

Lees ook de interviews met andere ondernemers die HANOS en de specialisten van Kaja en Van Gestel uitdaagden mee te denken over hun nieuwbouw of renovatie. Ontdek de verhalen van The Lemon Tree, Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum en Pompstation.


Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen