Speciaalbier blijft speciaal

Speciaalbiercafé Nes Café & Bouwhuis Horeca & Grootverbruik

Een golf van speciaalbier schuimt al een tijd over Nederland. En op Ameland zit een van de bedrijven die de eerste deining veroorzaakten in de wereld van bier en beleving. Nes Café in Nes loodst gasten met een slimme bierkaart langs de klippen van bier en spijs en weet telkens weer te verrassen met een wisselend assortiment.

Ondernemer Froukje Nobel, haar dochter en kok Naomi Nobel, oud-bedrijfsleider Pieter Helfrich en bedrijfsleider Esmee Mulder leggen uit hoe zij als team zorgen voor onderscheid, kwaliteit én rendabiliteit. Bouwhuis Horeca & Grootverbruik vult het verhaal aan met de laatste trends in bier.

Speciaalbiercafé Nes Café

Wanneer en waarom kozen jullie ervoor speciaalbiercafé te worden?

Pieter: “We hadden altijd al een vrij uitgebreide bierkaart. Maar we wilden ons nog meer onderscheiden van de andere horeca op het eiland. Veel bedrijven werken met wijn en spijs, daarom wilden wij ons juist nog verder verdiepen in bier. In 2016 startten we met een nieuwe bierkaart met veertig bieren om te zien hoe het ging. Het was zo succesvol dat we inmiddels tachtig bieren in het assortiment hebben, waarvan twaalf op de tap. We zagen de speciaalbier trend op tijd aankomen

Welke trends zien jullie?

Pieter: “Vroeger waren het vooral Belgische bieren, maar dat is natuurlijk veel breder geworden. We zien bijvoorbeeld veel leuke lokale brouwers opkomen. De gasten vinden dat ook erg leuk en een goed verhaal helpt in de verkoop.”

Speciaalbiercafé Nes Café

Esmee vult aan: “En het leuke aan Ameland is dat Duitse bieren eigenlijk ook in onze regio vallen. Daar verrassen we veel Nederlanders weer mee. Een andere belangrijke aanpassing was de keuze om meer alcoholvrije speciaalbieren op de kaart te zetten.”

Hoe belangrijk is jullie bierkaart met suggesties?

Esmee: “De bierkaart is heel belangrijk. Het biedt al een eerste service rondom het bier en het is ook marketing. Gasten vinden het leuk om te lezen en verdiepen zich in het product. Zeker in het hoogseizoen is de kaart essentieel. Dan hebben we niet altijd de tijd om alle bieren op de kaart toe te lichten en niet alle vakantiekrachten zijn direct volledig op de hoogte van het assortiment.”

 

Naomi: “De bierkaart is daarnaast een begrip onder bepaalde vaste gasten. Die schrijven hun naam op een kaart als we een nieuwe bierkaart hebben, strepen het bier af dat ze hebben gedronken, laten die kaart hier achter de bar liggen en komen dan net zo lang terug tot ze alle bieren op de kaart hebben afgestreept.”

Speciaalbiercafé Nes Café  | Bier-spijscombinaties

Hoe komen jullie tot bier-spijscombinaties?

Naomi: “Dat doen we met het hele bedrijf: keuken en bediening samen. Voor iedere nieuwe kaart gaan we met zijn allen zitten om de smaken en suggesties door te nemen en proeven we net zo lang tot we een bier hebben gevonden bij een bepaald gerecht. Het werkt op elkaar in en geeft ons weer nieuwe ideeën. Inmiddels hebben we zelfs bieren bij sommige desserts.”

Vraagt de specialisatie nog extra ondernemerschap?

Froukje: “In het begin werd ik wel even zenuwachtig van al die bieren die natuurlijk beperkt houdbaar zijn. Af en toe pakken we alle bieren er even bij om te zien welke tegen de houdbaarheidsdatum zitten en daar doen we een leuke actie mee. En we moeten er ook niet te bang voor zijn als iets soms op is. We hebben altijd wel een mooi alternatief. Dan hoef je ook niet te veel van alles in te kopen. Als je het een beetje aandacht geeft, is er nauwelijks derving.”

Hoe blijven jullie verrassen met nieuwe bieren?

Pieter: “Onze leveranciers weten wat we zoeken. Als ze een bepaald bier elders op Ameland ook leveren, dan snappen ze dat wij juist iets anders zullen zoeken in die bierstijl. Daar zoeken zij naar en adviseren zij gericht op. En we doen zelf heel veel research.” Naomi: “En de gasten denken ook mee. Sommigen nemen zelfs een bijzonder flesje mee als ze ergens iets speciaals hebben geproefd om te kijken of dat niks voor ons is. Onze biercultuur kweekt echt een eigen dynamiek. Tussen bar en keuken, tussen ondernemer en leverancier en tussen het bedrijf en de gasten.”


5 x biertrends volgens Bouwhuis

Bier is booming. Het aanbod is overweldigend en de kwaliteit stijgt spectaculair. Bouwhuis Horeca & Grootverbruik, partner van HANOS, serveert de laatste trends.

1. Belgisch bier blijft

Bouwhuis ziet trends komen en gaan, maar België blijft. Westmalle en Duvel zullen nooit verdwijnen uit het aanbod. Maar er is wel veel meer afwisseling dan vroeger. De Amerikaanse bieren komen sterk op. Waarbij vooral de hoppige IPA’s door zijn gebroken. De komende jaren zouden de bieren met een beetje zuur, zoals een Rodenbach, wel eens aan populariteit kunnen winnen.

2. Stagnatie microbrouwerijen

Horecaondernemers onderscheiden zich door bijzondere streekbieren te kiezen en mooie huisbieren te laten brouwen. Dat is commercieel een slimme zet. Craft beer streeft pils in volume voorbij, dus een eigen bier is een belangrijke categorie voor de horeca. Bouwhuis ziet wel dat na de opkomst van de microbrouwerijen nu ook de eerste stagnatie optreedt. Hoewel er nog altijd nieuwe aanbieders bij komen, is de stap van (veredelde) hobby naar commercie voor veel kleine brouwers te groot. Buiten de eigen regio is het lastig om een merk te vestigen.

5 x biertrends volgens Bouwhuis
5 x biertrends volgens Bouwhuis

3. Meer arrangementen

Er komt steeds meer aandacht voor de combinatie van gastronomie en bier. Ook restaurants die vroeger alleen wijnarrangementen hadden, hebben tegenwoordig veel vaker een bierarrangement of bieren die onderdeel uitmaken van een drankarrangement. HANOS verdiept zich daarom niet alleen in bier, maar ook in de kennis om daarmee te combineren.

4. Service en flexibiliteit worden belangrijker

Bouwhuis ziet steeds vaker dat ondernemers twee fustjes afnemen om dan weer te wisselen en zo de bierkaart spannend te houden. Transparantie en bestelgemak zijn daarbij bepalend. Bouwhuis levert steeds vaker uit via bier-winkel.com. Een online bestelomgeving als service wordt steeds belangrijker.

5. Alcoholvrij groeit snel

Het aanbod alcoholvrij bier groeit gestaag. Met name het aanbod in de hoek van speciaalbieren neemt snel toe. Bouwhuis verwacht dat nog veel meer merken een goede 0.0-variant zullen ontwikkelen.


Verder lezen

Benieuwd naar de expertise en visie van andere chefs en vakspecialisten? Ontdek dan ook de verhalen over koffie (Lyf's), duurzame vis (La Rive) en wijn (The Harbour Club).

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen