Ter Marsch & Co: Rotterdams erfgoed

De Witte de Withstraat is een van de leukste straatjes in een van de spannendste horecasteden van Nederland: Rotterdam. Zie daar als niet-Rotterdammer maar eens een eigen plekje te veroveren. Ondernemer Pim de Lange kreeg het voor elkaar. Samen met zijn compagnons toverde hij een afgebrande snackbar om in burgerconcept en hotspot Ter Marsch & Co.

Rotterdam witte wel

“Eigenlijk wilde ik iets starten in Amsterdam”, blikt de van oorsprong Brabantse Pim terug. “Ik studeerde aan Hotelschool The Hague in Amsterdam en deed mijn horeca-ervaring op in Amsterdam, Berlijn en Dubai. Rotterdam zat totaal niet op de radar. Maar in Amsterdam kon ik geen goede locatie krijgen. En dat was voor mij wel een voorwaarde. Zo ben ik in Rotterdam gaan kijken. Alleen kende ik die stad nauwelijks. Vandaar dat ik gewoon eens een paar avonden Rotterdam in trok om te kijken wat er allemaal al gebeurde. Daar ontdekte ik al snel dat de Witte de Withstraat een levendige straat is met het populaire café De Witte Aap.”

Ter Marsch & Co: Rotterdams erfgoed

Liefde op het eerste gezicht

Toen Pim in de Witte de Withstraat een dichtgetimmerd pandje zag, werd hij direct nieuwsgierig. Met zijn neus tegen de planken gedrukt, werd Pim aangesproken. Marco, de eigenaar van De Witte Aap, vroeg of hij misschien kon helpen. Hij vertelde hem vervolgens dat een aantal jaar geleden de legendarische snackbar Spooky op deze locatie was afgebrand. Bovendien kende hij de eigenaar van het pand wel: Ron Sterk. Ook een ondernemer in deze straat. “Ik belde hem onmiddellijk en hij bleek net in de buurt te zijn. Hij liet me meteen de zaak zien. Alles zat nog onder het zwarte roet van de brand, maar toch wist ik meteen: dit is mijn plek.”

Ter Marsch & Co: Rotterdams erfgoed

Blikvanger

De verrassing van de locatie openbaarde zich tijdens de verbouwing. “Toen we de gevel eruit sloopten, bleek er prachtig origineel glas in lood achter de façade te zitten met de naam Ter Marsch & Co. We zijn onmiddellijk de stadsarchieven ingedoken en daar ontdekten we dat hier in 1896 een slagersfamilie ondernam. Zij hadden een fabriek in ‘verduurzaamde vleeswaren’. Dat zijn vleeswaren geconserveerd in blik. Voor die tijd zeer innovatief en hoogwaardig. Als je dan zelf een vernieuwend burgerconcept van topkwaliteit wilt beginnen is zo’n geschiedenis een geschenk dat je niet kunt weigeren. Dat we de zaak Ter Marsch & Co moesten noemen, stond vanaf dat moment vast.”

Een burger met service

Pim en zijn partners hadden het burgerconcept scherp voor ogen. Het moest anders dan alles wat Rotterdam al te bieden had. “Hier eet je juist een burger met restaurantservice. Je kunt rustig zitten en wordt bediend aan tafel. Daarnaast hebben we vijf rode en vijf witte wijnen per glas en een mooie selectie aan bieren en gin-tonics. Dat niveau van dranken past perfect bij het uitzonderlijke niveau van de keuken.”

Perfectie voor iedereen

“Onze chef en compagnon Olaf Oldenburg kookte eerder op sterrenniveau. Eerst snapte hij er niets van dat ik hem hamburgers wilde laten ontwikkelen. Maar ik zocht juist die zucht naar perfectie, die focus. Ik zei hem dat het sterrenniveau heel leuk is, maar alleen maar voor de happy few. Iedereen eet graag een hamburger, dus dat is een geweldige kans om iets bijzonders te maken waar alle mensen van kunnen genieten.”

“Nu maken wij hier burgers volgens de perfecte receptuur. We bereiden hier iedere dag sauzen in de thermoblender, hebben zelf de ideale samenstelling van het vlees bepaald en laten onze broodjes naar eigen receptuur maken. Iedereen die hier voor het eerst een burger bestelt, moet versteld staan van de kwaliteit.”

Het is net-werken

In het begin werkte Pim zeven dagen per week. “Zonder netwerk in Rotterdam is het lastig starten. Gelukkig is dit zo’n kleine zaak dat je het alleen kunt runnen. Dat was een groot voordeel met de beperkte omzet. Als het dan langzaam begint te lopen kun je medewerkers in dienst nemen. Die hebben weer een netwerk en zo bouw je bekendheid op.”

Inmiddels heeft Ter Marsch & Co iedere avond rijen voor de deur en zijn Pim en zijn compagnons toe aan de volgende stappen. “We willen meer zijn dan een burgerbar, we willen de avonduren beter benutten en mooie cocktails en mixers serveren.”

Ter Marsch & Co: Rotterdams erfgoed

Knipoog naar het verleden

Bij alle spannende vernieuwing verliest Pim nooit het rijke verleden uit het oog. “Daar zijn we zuinig op. Ik wil het glas in lood met de naam nog beter uitlichten, we hebben een grote afbeelding laten maken van historische beelden uit het stadsarchief en als onze gasten moeten wachten om te kunnen bestellen, mogen ze een nummertje trekken uit zo’n ouderwetse paal die vroeger bij de slager stond. En we hebben op één muur nog wat roet laten zitten van de brand. Wij ondernemen modern, maar we koesteren met een knipoog het verleden.”


Tweede Leven

Met de leegloop van de oude binnensteden, het verdwijnen van traditionele industrieën en de ontkerkelijking, neemt het aantal horecazaken dat zich vestigt in oude iconische gebouwen toe. In de rubriek Tweede Leven vertellen trotse ondernemers de sterke verhalen van ‘hun’ gebouw. Ontdek bijvoorbeeld hoe andere ondernemers een weeshuis (De Nieuwe Winkel), herberg (Kraantje Lek) of watermolen (De Watermolen van Opwetten) omtoverden in bruisende horecabestemmingen. 

Meer verhalen binnen deze rubriek  Bekijk alle verhalen