Meer over HANOS

Een groothandel en zijn markt

HANOS streeft er al meer dan 45 jaar naar om de beste partner te zijn voor u. Met alle veranderingen die een periode van 45 jaar met zich meebrengt, vergt dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen. We nemen u graag mee in deze ontwikkelingen van bijna een halve eeuw… Bekijk ook onze gedetailleerde geschiedenis tijdlijn, om belangrijke gebeurtenissen zoals openingen en overnames uit de geschiedenis van HANOS te bekijken.

 

De start in 1975

Wortels van een traditie

In de beginjaren van HANOS was de culinaire wereld in Nederland nog klein. Ieder dorp had een kerk, een café en een Chinees afhaalrestaurant, maar veel meer was er doorgaans niet. Toch werden hier al zaadjes geplant voor de verdere ontwikkeling van een traditie die uit zou monden in een divers en culinair aanbod: de Chinees-Indische keuken liet haar gasten al heel vroeg kennis maken met rendang, sambal en rijst. De ingrediënten-acceptatie die de Nederlandse gastronomie kenmerkt, heeft hier al haar wortels. Waar de Franse en Italiaanse keukens vaak hechten aan traditie, hebben de Nederlanders geen last van cultureel erfgoed in de keuken. Gedurende de jaren zeventig kwamen ook de Franse bistro’s in opkomst. Hier maakten Nederlanders voor het eerst kennis met escargots en kikkerbilletjes. Over ingrediënten-acceptatie gesproken…

In deze periode bestond de dienstverlening van HANOS voor een belangrijk deel uit leverbetrouwbaarheid, het klaarstaan voor specifieke vragen en een focus op de hoogste kwaliteit, specifiek voor de horeca. De kwaliteit die in de supermarkt te vinden was en is, mag niet kunnen tippen aan de producten, adviezen en service van HANOS.
In 1975 opende HANOS zijn eerste groothandel in Apeldoorn op de Veluwe
 

De jaren tachtig...

De nouvelle cuisine

In deze periode ontwikkelde HANOS zich snel verder onder invloed van de opkomst van de nouvelle cuisine. Een groot aantal chefs was betrokken bij de ontwikkeling van de gastronomie tot wat het nu is. Chefs als Cas Spijkers, Robert Kranenborg en Cees Helder onderscheidden zich van de meer eenvoudige bistro's, door in te zetten op topkwaliteit en bereidingswijzen van het hoogste niveau.

Inkopen werden ineens gedaan op de versmarkt in Rungis, zodat er in Nederland ook gebruik werd gemaakt van de beste en nieuwste ingrediënten. HANOS bewoog mee door middel van verhoging van kwaliteit van de inkoop. Een hele uitdaging. In deze tijd was de relatie tussen chefs en ondernemers nog zo dat zij bedachten wat ze in hun bedrijf nodig hadden en dat eenvoudigweg bij HANOS kwamen halen of het lieten bestellen. HANOS was in feite de toeleverancier van de producten die een chef nodig dacht te hebben in de keuken. Deze moesten in de schappen liggen en wanneer het er niet was, kwam de opdracht het te gaan zoeken op de gespecialiseerde markten. Dit was ook de tijd dat de culinair adviseurs op legendarische markt van Rungis bij Parijs afstruinden op zoek naar exotische verzoeken van hun klanten of om nieuwe producten te leren kennen.

De wereld zonder internet was een stuk kleiner. Productinformatie kwam uit culinaire naslagwerken. De trends, ontwikkelingen en nieuwe producten moesten echt worden opgediept bij gespecialiseerde leveranciers. Dit is de tijd dat Nederland voorzichtig volwassen werd in échte culinaire beleving, in gang gezet door een aantal eigenwijze pioniers.
De versmarkt in Rungis (Frankrijk), de groothandels van HANOS worden bevoorraad met de meest unieke en verse producten
 

De jaren negentig...

Tapas, sharing en fusion

In deze tijd kwam de wereld binnen handbereik, door de opkomst van internet. Een vlucht naar een buitenlandse bestemming werd goedkoper en dus toegankelijker. Het gevolg was dat de gasten meer hadden gezien en geproefd van de wereld en ook chef-koks zagen steeds meer van de wereld en konden daarbij eenvoudiger kennis en productinformatie uitwisselen met vakgenoten uit andere landen. In de jaren ’90 werden culinaire tv-programma’s erg populair. Joop Braakhekke en Cas Spijkers hoorden bij de voorlopers.

Een van de culinaire fenomenen die het speelveld echt veranderden, waren de tapasbars. Kleine hapjes die gedeeld kunnen worden waren een hit. Shared dining begon met tapas. Daarnaast ontdekten de chefs de ingrediënten van over de hele wereld. De Japanse keuken, de Chinese keuken, Marokkaans en Thais, het stak continenten over en werd gecombineerd met de Franse traditie. Deze trend ging verder onder de noemer ‘fusion’. Ondanks de brede acceptatie in deze tijd, waren de echte fusionrestaurants in de jaren negentig niet altijd even succesvol.

Dit was voor HANOS een tijd van innoveren en doorontwikkelen. De vraag naar verrassende en exotischere producten nam toe en het assortiment van HANOS werd in korte tijd veel uitgebreider. Daarbij werd de kennis van toepassingen voor die producten steeds belangrijker om ondernemers te verrassen en te inspireren.
De vraag naar verrassende en exotische producten nam toe in de jaren negentig, zo ook in de groothandels van HANOS
 

Van nul tot nu...

Tegengestelde bewegingen

De zero’s: hét tijdperk van overvloed en onbeperkte culinaire mogelijkheden! Via internet en social media staat iedereen ter wereld voortdurend met elkaar in verbinding, dat zorgt voor de meest prachtigste combinaties. Trends die ontstaan in Tokio en New York, sijpelen door naar Londen en worden vervolgens in Nederland en België opgepikt. Beginnend in de grote steden, maar juist door de mogelijkheden om via internet en social media mee te kijken met wat er wereldwijd gebeurt, ook steeds sneller daarbuiten. Sushi, dim sum, burgers en foodtrucks... het waaide allemaal in recordtempo over en wordt omarmd door zowel ondernemers als gasten.

Daarnaast is er juist ook een tegenbeweging. Weg van het internationale en snelle, omlaag met de foodmiles en lang leve producten van eigen bodem. Slow food is ook in Nederland een begrip en lokale producenten zijn de nieuwe helden. Een dynamische tijd breekt aan die dus op 2 fronten veel vraagt van HANOS. Aan de ene kant moeten alle relevante internationale smaken, producten en trends bekend en voorradig zijn en aan de andere kant neemt de vraag naar exclusieve grondstoffen, zoals van kleinere lokale producten toe. HANOS speelt hierop in door het team van culinair adviseurs uit te breiden. Iedere groothandel van HANOS heeft een specialist die de regio, de leveranciers en de horeca in dat gebied doorziet.
Trends waaien over vanuit het buitenland, maar de vraag naar lokale producten neemt toe
 

Het hier en nu

Geen succesvol horecabedrijf zonder een goed concept. Uw concept vertaalt zich naar een verhaal en dat betekent dat u en uw medewerkers, zoals de koks en bediening, in staat moeten zijn om dit verhaal over te brengen op de gasten. Maar een goed concept staat of valt ook met zaken als bedrijfskleding, uw menukaart en uiteraard de sfeer van uw inrichting.

Onze rol als horecagroothandel is ook veranderd. We zijn natuurlijk nog steeds uw leverancier, maar we laten u ook graag kennis maken met nieuwe technieken, concepten en trends. Elke dag staan de specialisten in onze groothandels klaar om u hierbij te helpen.

We doen dit niet alleen. Samen met onze partners zoals Studio Senses, Kaja en Van Gestel zijn we in staat om u volledig te ontzorgen en op elk vlak met u mee te denken. Hierdoor zijn we in staat om in ieder segment meerwaarde te bieden. Van fastservice-restaurant tot boutique hotel, van driesterrenzaak tot eetcafé en ook van design tot assortiment.

HANOS is niet alleen een groothandel meer, maar ook een kennispartner