Vascobelo: perfectly imperfect

Vreugde zonder verplichting. Dat is waar koffiebranderij en horecaconcept Vascobelo voor staat. “In een wereld waarin zoveel drang is naar perfectie, laat ik graag een tegengeluid horen. Dat ervaren gasten hopelijk in de sfeer en uitstraling van de 30 horecalocaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Spanje”, vertelt mede-oprichter Jan de Roeck. “Vascobelo is perfect, door juist niet helemaal perfect te zijn.”

Vascobelo

“Als ik ooit uit de financiële wereld stap, ga ik mijn broer helpen met zijn koffiebedrijfje”, heeft Jan de Roeck altijd gezegd. 10 jaar geleden was het moment daar. Zijn beste beslissing ooit. Met de koffiebranderij en het horecaconcept Vascobelo brengt hij ‘vreugde zonder verplichtingen’. “Wij zijn waar onze gasten behoefte aan hebben. Bij ons kun je hele dagen vertoeven. Van ontbijt en koffie­moment tot diner en borrel. De gast staat centraal.”

Uniek en huiselijk

Het idee bij de opstart was simpel: samen met familie en een groep vrienden een prachtig Belgisch bedrijf neerzetten met alle waarden die oprichter Jan belangrijk vindt. “Respect, kwaliteit, duurzaamheid en wabi-sabi. Dat laatste gaat over de schoonheid van imperfectie. Vascobelo is perfect, door juist niet helemaal perfect te zijn”, vertelt Jan gepassioneerd. “In een wereld waarin zoveel drang is naar perfectie, laat ik graag een tegengeluid horen. Dat ervaren gasten hopelijk in de sfeer en uitstraling van de dertig horecalocaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Spanje.”

Geen kopie van elkaar

“Vanaf dag 1 hebben we 2 dingen besloten: Vascobelo moet een beleving zijn en over 100 jaar nog bestaan. Dat kost tijd. Dus in plaats van gehaast allerlei zaken uit de grond te stampen, namen we uitgebreid de tijd om aan een kwalitatief hoogwaardig concept te bouwen. Een plek waar oud en nieuw samenkomen. Elke afzonderlijke locatie moet een wow-reactie oproepen bij gasten.” Om dat te realiseren is Jans vrouw, Isabel Miquel Arques, als Chief Aesthetic Officer verantwoordelijk voor de inrichting. “Zij zorgt dat alle locaties mooi en elegant zijn, maar geen kopie van elkaar. Het moet uniek en huiselijk in één zijn.”

Een ode aan de Italianen

Al klinkt Vascobelo erg Italiaans, het is toch echt een Belgisch bedrijf. “De naam komt voort uit de koffiehandel die mijn vader in 1982 startte toen hij in Portugal woonde. Vanuit zijn huis keek hij uit op het standbeeld van ontdekkingsreiziger Vasco da Gama. ‘Vasco’ staat voor werelds en ‘bel’ voor België. De Antwerpse haven is de grootste koffiehaven ter wereld. Mijn vaders beste vriend Jan was daar een van de grootste koffiehandelaars en brandde voor een select groepje vrienden en familie fantastische koffie. Mijn broer Marc was degene die hem 25 jaar geleden vroeg of hij de koffie mocht commercialiseren. In no time had hij 100 klanten. Toen ik 10 jaar geleden aansloot hebben we de ‘o’ toegevoegd. Een ode aan de Italianen, want zij zijn tenslotte de uitvinders van de espresso.”

Vascobelo

Geheim van de keuken

Op de menukaart van Vascobelo staan verse, voedzame en gezonde gerechten. “Geen sterrenkeuken, maar het dagdagelijkse wat ik mijn gasten thuis ook graag voorschotel.” Die smaakvolle gerechten maakten de chefs van Vascobelo bij de opstart volledig zelf vanuit een centrale keuken. Helaas bleek dat niet rendabel. Daarom zocht Jan samen met HANOS naar een oplossing. Inmiddels distribueert HANOS speciaal ontwikkelde producten naar de verschillende locaties en zorgt het personeel daar voor de finishing touch van de gerechten. “Zo doet iedereen waar hij goed in is. In onze vestigingen hebben we daarom geen koks, maar allrounders. Iedereen bij Vascobelo kan het hele menu samenstellen. Wij serveren kwalitatief restaurantwaardig eten, zonder professionele koks die permanent in de keuken staan.”

Groot worden, klein blijven

‘Hoe word je groot, maar blijf je klein?’ is een vraag die Jan zichzelf blijft stellen. “Ik wil blijven groeien maar zonder arrogantie. Om ervoor te zorgen dat iedereen dat begrijpt en overneemt, krijgt elk personeelslid de ‘Vascobelo V-Bible’. Een prachtig boekwerk waarin we ons DNA tot in detail beschrijven. Van de kernwaardes tot aan de uitstraling. Daarnaast biedt de Vascobelo Academy maar liefst 25 online cursussen die het personeel kan volgen. Zo blijft het team zich ontwikkelen en zijn ze multi-inzetbaar qua functie en locatie.” Om het onderling gezellig en vertrouwd te houden organiseert Jan jaarlijks een zomerbarbecue en het kerstbal. Daarnaast zijn er per locatie online clubjes om ook als team met elkaar in contact te blijven.

Vascobelo

Meer dan lekker eten en drinken

Met de groei van Vascobelo groeit ook de uitdaging om de klanttevredenheid op peil te houden. Jans ‘number one’ uitdaging. “Je bent niet overal de beste in. Maar je kunt er wel naar streven”, is de stellige overtuiging van Jan. Om dat te monitoren ontvangt Jan bij elke nieuwe review een appje op zijn telefoon. “Ik wil exact weten wat er speelt. Onze medewerkers krijgen ook bonussen als ze het voor elkaar krijgen om de tevredenheid op niveau te houden. Dat is veel belangrijker dan de omzet.” De verbinding met gasten is iets waar Jan in de toekomst nog verder in wil groeien. “Vascobelo is meer dan alleen lekker eten en drinken. Het moet uitgroeien tot een culturele plek waar gasten geprikkeld en geïnspireerd worden. Dat is onze droom.”

Krachtige Ketens

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Krachtige ketens’ waarin formulehuizen vol hart en verbinding centraal staan. Sterke merken met persoonlijkheid, kwaliteit en herkenbaarheid. Ze combineren een efficiënte operatie met de passie die oprechte horecabedrijven kenmerkt.

Verder lezen

» Brothers Horeca Groep: de bevlogen broers uit Bunnik
Samen met zijn broer Marco runt Rob Peek al bijna 25 jaar Brothers Horeca Groep (BHG). De verplichte sluiting van maar liefst 19 horecazaken viel zwaar, maar hield de gebroeders Peek niet tegen. Integendeel. Hun originele drive-thru’s haalden zelfs het landelijke nieuws. “Het einde van corona is nog niet helemaal in zicht, maar ik ben trots dat we deze periode tot dusver samen hebben doorstaan.”

» The Harbour Club: het nieuwe uitgaan
Vanaf het moment dat je de drempel overstapt, waan je je in andere sferen. The Harbour Club pampert en overdondert zijn gasten. Van de amicale ontvangst bij entree tot aan dj’s op de wc. Overal zitten verrassingselementen. Met gepaste trots vertellen Marketing Manager Jessica Jansen en Creative Chef Melchor Soto Fernandez over de charmes en ambities van ‘het bijzonderste restaurantmerk’ van Nederland.

Concept & Karakter: de laatste trends en succesverhalen van ondernemers
Een toekomst zonder terras is bijna niet in te denken als ondernemer, zeker niet sinds de crisis waarin de terrassen het lichtpuntje vormden. In deze rubriek presenteert interieurspecialist Kaja de must-haves voor buiten en leest u succesverhalen van ondernemers en hun terras. Keukenleverancier Van Gestel verdiept zich samen met ons in de wereld van innovatie, trends, maatwerk, training en advies op het gebied van keukens.