Noord-Holland Culinair: samen sterk in tijdens van crisis

De coronacrisis is een periode die niemand over wil doen. Maar er zijn ook mooie dingen om op terug te kijken. Veel ondernemers zochten elkaar op en werkten samen om meer mogelijk te maken in tijden dat weinig mocht. In Noord-Holland vonden chefs en ondernemers elkaar op het dieptepunt van lockdowns en onzekerheid, en zetten ze samen een indrukwekkende culinaire route uit.

Culinaire ronde langs sterrenzaken

Stefan van Sprang van restaurant Aan de Poel is een van de ondernemers die de crisis aangreep om meer samen te werken. “Samen met onder meer Martin van Bourgonje van Merlet en Pascal Beeren van De Bokkedoorns organiseer­den we een culinaire tour in het voorjaar van 2020. We kenden elkaar al van de Alliance Gastronomique en hadden tijdens de lockdowns tijd om met elkaar te sparren. Bij een goed glas wijn kwamen we op het idee om een soort culinaire ronde uit te zetten die op een zondag langs een aantal mooie sterrenzaken leidde. De gasten bleven in hun auto en kregen bij ieder bedrijf een mooie gang met een bijpassend glas, wijn voor de bijrijders en alcoholvrij voor de chauffeurs natuurlijk.”

Positiviteit in zware tijden

Michel Meijer van restaurant Meijer’s in Medemblik was een van de collega’s die een telefoontje kreeg. “Ik had al eerder een keer met Martin van Bourgonje van Merlet samengewerkt tijdens een project waarin we gasten meenamen naar leveran­ciers. Ik vond de culinaire tour direct een topidee. En het was zo fantastisch weer gasten te ontvangen, het personeel leefde er ontzettend van op. Om de mensen echt weer te mogen zien en de gerechten te kunnen serveren, dat gaf ons veel energie. En de gasten waren ook onvoorstelbaar blij om er weer uit te kunnen en mooie bedrijven te bezoeken. Het bracht heel veel positiviteit in zware tijden.”

Noord-Holland culinair

Tien Michelinsterren

Het succes van het initiatief werkte dan ook aanstekelijk, merkte Van Sprang: “We begonnen met vijf Michelin­sterren op de route, maar meer collega’s wilden graag meedoen. De tweede editie konden de gasten al een rondje rijden langs tien sterren. Voor hen natuurlijk een unieke ervaring.” Ook voor Meijer was de tour een schitterende kans om zijn zaak te presenteren aan een mooie doelgroep. “Publiek dat naar sterrenzaken gaat, kijkt vaak in de Michelingids voor het volgende adres met een ster. Dan is het fantastisch die mensen ook eens kennis te laten maken met onze keuken. Wij vallen soms net buiten hun blikveld omdat we geen Michelin­ster hebben, maar ze hebben ons nu ontdekt. We zien regelmatig gasten terug die ons tijdens de route hebben leren kennen.”

Gezamenlijke aantrekkingskracht

Van Sprang is absoluut niet bang dat zijn vaste gasten nu opeens minder vaak bij Aan de Poel zullen zitten en bijvoorbeeld ook een keer naar Merlet willen. “Het is juist mooi dat al onze gasten zien wat hier allemaal gebeurt en welke onderscheidende keukens er zijn. Die andere ondernemers zijn ook vrienden, ik gun ze het allerbeste. Het geeft deze regio alleen maar kracht. Samen kunnen we ervoor zorgen dat gasten een bezoek aan de zaken in Noord-Holland op hun gastronomische bucketlist zetten. En er zijn nog zoveel leuke ideeën dat we zeker nog nieuwe dingen samen ondernemen.”

Sterke Schakels

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘Sterke schakels’, waarin we twee verhalen over creatief ondernemerschap delen. Deze ondernemers vonden zichzelf in tijden van crisis opnieuw uit en bundelden de krachten.

Verder lezen

» Vliegwiel van positiviteit: pop-upwinkel Deli
“De eerste lockdown ging het nog wel, maar met name in de tweede lockdown liepen veel van mijn medewerkers met hun ziel onder hun arm. Ze misten hun ritme en rooster, het teamgevoel en het contact met de gasten.” Daarom startte Bas Hoebink, eigenaar van restaurants De Meesterproef en The Black Fox in Nijmegen, de pop-upwinkel Deli. “Het is leuk elkaar sterker te maken hier in de regio.”

» Vascobelo: perfectly imperfect
Vreugde zonder verplichting. Dat is waar koffiebranderij en horecaconcept Vascobelo voor staat. “In een wereld waarin zoveel drang is naar perfectie, laat ik graag een tegengeluid horen. Dat ervaren gasten hopelijk in de sfeer en uitstraling van de 30 horecalocaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Spanje”, vertelt mede-oprichter Jan de Roeck. “Vascobelo is perfect, door juist niet helemaal perfect te zijn.”

» The Harbour Club: het nieuwe uitgaan
Vanaf het moment dat je de drempel overstapt, waan je je in andere sferen. The Harbour Club pampert en overdondert zijn gasten. Van de amicale ontvangst bij entree tot aan dj’s op de wc. Overal zitten verrassingselementen. Met gepaste trots vertellen Marketing Manager Jessica Jansen en Creative Chef Melchor Soto Fernandez over de charmes en ambities van ‘het bijzonderste restaurantmerk’ van Nederland.